Podprogram, časť študijného programu | UZb22 - Učiteľský základ |
Stupeň - I. - prvý stupeň, forma - denná, typ - učiteľské štúdium | |
Typ dokumentu | Opis študijného programu |
Názov vysokej školy | Univerzita J. Selyeho |
Sídlo vysokej školy | Bratislavská cesta 3322, 94501 Komárno |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Bratislavská cesta 3322, 945 01 Komárno |
Nerelevantné
Absolvent bakalárskeho stupňa učiteľstva, je teoreticky a prakticky všestranne pripravený odborník na vykonávanie pedagogickej činnosti pre základné a stredné školy. Absolvent študijného programu získa náhľad do problematiky vyučovania, dokáže projektovať, programovať, realizovať a vyhodnocovať edukáciu v inštitúciách – a to v základných a stredných školách od 11 do 18 rokov. Je schopný rozpoznať pedagogické problémy a aplikovať jednotlivé pedagogické a výchovné programy v príslušných výchovno-vzdelávacích inštitúciách. Taktiež disponuje pedagogickými kompetenciami, pozná systém organizácie a riadenia príslušných výchovných zariadení, ktoré nadobudol počas svojho štúdia hospitačnou pedagogickou praxou. Dokáže implementovať teoretické a didaktické postuláty do vlastnej pedagogickej činnosti v edukačných inštitúciách a vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach staršieho školského veku. Je spôsobilý realizovať vzdelávacie programy v konkrétnych skupinách žiakov, v súlade s pedagogickými zámermi príslušných výchovno-vzdelávacích inštitúcií. Pozná základné pedagogické a psychologické podmienky edukácie. Je schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru.
Absolvent bakalárskeho študijného programu v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy je pripravený pokračovať v štúdiu príslušného odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Získa poznatky z problematiky edukačných vied, resp. spoločenských a legislatívnych súvislostí výchovy a vzdelávania i základy digitálnej, psychologickej a špeciálno-pedagogickej gramotnosti učiteľa.
Vedomosti absolventa:
Absolvent má praktické a metodologické vedomosti z vyučovania, čo mu dáva kompetencie riešiť konkrétne vyučovacie úlohy. Profil absolventa je ďalej určovaný nárokmi na riešenie pedagogických úloh, poznatkov a osvojených zručností. Má potrebné pedagogické a didaktické znalosti, o rôznych formách vyučovania so zreteľom na najnovšie poznatky vedy. Svoje vedomosti vie aplikovať a použiť vo výučbe.
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva
- je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z oblasti pedagogiky;
- vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu a na úrovni žiackych skupín;
- ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie;
- je pripravený na sústavné a celoživotné doplňovanie svojich vedomostí.
Profil absolventa študijného programu
Teoretické poznatky:
Absolvent 1. stupňa (Bc.) učiteľstva
- pozná a chápe koncept inštitucionálneho procesu v širších sociálnovedných súvislostiach;
- ovláda psychologickú interpretáciu vývinu, výchovy a vzdelávania človeka;
- pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického a didaktického prostredia v sekundárnom vzdelávaní;
- pozná organizačné charakteristiky školského systému, ako aj inštitucionálne pravidlá školy;
- pozná teoretické princípy tvorby a projektovania edukačného prostredia;
- je plne pripravený získať úplnú učiteľskú spôsobilosť pre 2. stupeň vysokoškolského štúdia.
Praktické schopnosti a zručnosti absolventa:
- dokáže sa orientovať v komplexnej pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve;
- vie preukázať schopnosť projektovať výchovné a vzdelávacie prostredie v základných a stredných školách;
- vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu (reflexia, sebareflexia);
- vie aktívne využiť digitálne technológie na podporu edukačného procesu.
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti absolventa:
- vie organizovať a plánovať vlastné vzdelávanie;
- je schopný orientovať sa v odborných textoch v oblasti pedagogiky a súvzťažných disciplín;
- dokáže spolupracovať s ostatnými odborníkmi (s priamo participujúcim učiteľom, rodičmi, inými učiteľmi, vychovávateľmi, odbornými
zamestnancami školy, inými odborníkmi v škole);
- je spôsobilý vykonávať činnosti, viažuce sa na prácu s ľuďmi, vyžadujúce empatiu, sociálnu tvorivosť a prosociálnosť.
Absolvent bakalárskeho stupňa učiteľských programov sa môže uplatniť ako pedagogický asistent. Asistent učiteľa ostatných všeobecnovzdelávacích predmetov pre základné a stredné školy (roč. 5.–13.); (pedagogický asistent).
nerelevantné
https://www.ujs.sk/sk/absolventi.html.
(Štatistické prehľady o uplatniteľnosti a zamestnanosti absolventov sú dostupné z: https://uplatnenie.sk/?degree=V%C5%A0&vs=725000000&faculty=725020000&field=7801T00&year=2019)
Informácie o uplatniteľnosti absolventov študijných programov UJS sleduje aj Centrum kariérneho poradenstva UJS.
Prieskumu prevedeného v r. 2021 sa zúčastnili absolventi v počte 342.
Respondenti získali diplom v rokoch 2013 až 2021.
https://www.ujs.sk/sk/absolventi.html
https://www.ujs.sk/sk/absolventi.html
Obsahová štruktúra učiteľských kombinačných študijných programov pozostáva z dvoch základných komponentov. Prvým komponentom je spoločný sociálnovedný, pedagogický a psychologický základ učiteľstva, ktorý tvorí 20% programu (t.j. 34 kreditov). 80% (t.j. 146 kreditov) tvorí odborný komponent zameraný na aprobačné predmety. Študent si v rámci plnenia náležitostí študijného programu, resp. jeho kompletného absolvovania a získania potrebného minimálneho počtu kreditov vytvára vlastný študijný plán, v ktorom absolvuje povinné predmety, vyberá si z povinne voliteľných a výberových predmetov. Štruktúra programu je v súlade s opisom študijného odboru pre prvý stupeň vysokoškolského vzdelávania. V študijnom programe sú s dostatočným rozsahom zastúpené všetky nosné témy jadra vedomostí. Štruktúra programu je vytvorená tak, aby bol rešpektovaný profil absolventa a jeho uplatnenie v praxi.
V rámci predmetov učiteľského základu študent získava z povinných predmetov 18 kreditov. Z povinne voliteľných a výberových predmetov získava v priebehu štúdia predmetov učiteľského základu 16 kreditov. Študent v každom semestri získava 6 kreditov, okrem piateho semestra, v ktorom získava 4 kredity. V druhom semestri štúdia študenti absolvujú predmet „Úvodná pedagogická prax“. Povinne absolvuje pedagogickú prax v štvrtom semestri – a to v závislosti od svojej špecializácie – „Pedagogická prax 2 - hospitačná“. V piatom semestri absolvuje hospitačnú pedagogickú prax – „Pedagogická prax 3 - hospitačná“. V štvrtom semestri môžu študenti absolvovať individuálnu školskú stáž v rozsahu 20 hodín a v 6. semestri predmet Dobrovoľnícka činnosť.
Štúdium je ukončené štátnou skúškou ústnou formou, za ktorú študent získa 2 kredity. Na štátnu skúšku sa študent prihlasuje po splnení všetkých študijných povinností, resp. absolvovaní všetkých povinných predmetov (16 kreditov) a získaním 16 kreditov z povinne voliteľných a výberových predmetov.
Študijný plán je dostupný v Akademickom informačnom systéme UJS.
https://ais2.ujs.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.st.VSST152App&kodAplikaci e=VSST152&uiLang=SK&viewer=web
Po zosúladení ŠP - podprogramu Učiteľský základ (I. stupeň) s úpravou novoprijatí študenti začiatkom ďalšieho akademického roka nastúpia na zosúladený ŠP a budú študovať podľa predmetov a pravidiel po úprave, pričom študenti druhého a tretieho ročníka pokračujú v štúdiu zosúladeného ŠP podľa pôvodného odporúčaného študijného plánu a predmetov, na ktorý boli prijatí.
Povinné predmety absolvujú študenti po jednom predmete za semester. V prvom ročníku pripravujeme študentov na pedagogickú prax, v druhom a v treťom ročníku absolvujú pedagogickú prax v konkrétnych školách. A v druhom ročníku môžu absolvovať školskú stáž a dobrovoľnícku činnosť v treťom ročníku. Študent povinne absolvuje všetky predmety pedagogickej praxe (PPX1, PPX2, PPX3). Z ponuky povinne voliteľných a výberových predmetov študent v každom semestri absolvuje jeden predmet, resp. má možnosť vybrať si aj výberový predmet.
- v študijnom programe vyznačí profilové predmety príslušnej cesty v štúdiu (špecializácie),
Profilové predmety sú:
Úvod do štúdia pedagogických disciplín, Biológia človeka a základy prvej pomoci /Základy prvej pomoci a biológia pre učiteľov, Všeobecná didaktika a príprava na hospitácie, Úvodná pedagogická prax, Teória a filozofia výchovy, Pedagogická diagnostika / /Pedagogické hodnotenie, Profesia pedagóga, Pedagogická prax 2 - hospitačná, Metódy učenia sa a výskumu / /Základy akademického písania, Všeobecná a vývinová psychológia, Telesná kultúra a výchova k zdraviu / /Rozvoj pohybových kompetencií, Teória a prax riadenia výchovno-vzdelávacích inštitúcií, Pedagogická prax 3 - hospitačná
Povinne voliteľné predmety sú:
Biológia človeka a základy prvej pomoci/Základy prvej pomoci a biológia pre učiteľov, Regionálna a menšinová kultúra /Menšinové kompetencie, Pedagogická diagnostika/Pedagogické hodnotenie, Metódy učenia sa a výskumu/Základy akademického písania, Telesná kultúra a výchova k zdraviu/Rozvoj pohybových kompetencií, Inkluzívna pedagogika/ Integrovaný žiak v škole
Výberové predmety sú:
Tvorivá dielňa, Rodina a škola, Digitálne technológie vo výchovno-vzdelávacom procese, Sociológia výchovy, Umenie – pedagogika – psychológia kurz na rozvoj osobnosti, Školská stáž, Študijný pobyt v zahraničí – B, Dobrovoľnícka činnosť
- pre každú vzdelávaciu časť/ predmet definuje výstupy vzdelávania a súvisiace kritériá a pravidlá ich hodnotenia tak, aby boli naplnené všetky vzdelávacie ciele študijného programu (môžu byť uvedené len v Informačných listoch predmetov v časti Výsledky vzdelávania a v časti Podmienky absolvovania predmetu),
- prerekvizity, korekvizity a odporúčania pri tvorbe študijného plánu,
- pre každú vzdelávaciu časť študijného plánu/predmet stanoví používané vzdelávacie činnosti (prednáška, seminár, cvičenie, záverečná práca, projektová práca, laboratórne práce, stáž, exkurzia, terénne praktikum, odborná prax, štátna skúška a ďalšie, prípadne ich kombinácie) vhodné na dosahovanie výstupov vzdelávania,
V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov je jednoznačne deklarovaná vzdelávacia činnosť, ktorou PF UJS zabezpečuje dosahovanie očakávaných výstupov vzdelávania.
Vo väčšine prípadov vzdelávacích častí/predmetov sa uprednostňuje vzdelávacia činnosť – prednáška, seminár alebo cvičenie.
- metódy, akými sa vzdelávacia činnosť uskutočňuje – prezenčná, dištančná, kombinovaná (v súlade s Informačnými listami predmetov),
V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne deklarované metódy vzdelávania, ako „prezenčné“. Vzhľadom na aktuálnu epidemiologickú situáciu považujeme za potrebné a prirodzené dané činnosti uskutočniť aj formou online činností.
- osnovu/ sylaby predmetu[1],
Osnovy sú v informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov, ktoré sú väčšinou realizované formou prednášok, seminárov, cvičení.
- pracovné zaťaženie študenta („rozsah“ pre jednotlivé predmety a vzdelávacie činnosti samostatne)12,
Pri príprave vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu sme zohľadnili pracovné zaťaženie študentov, v súlade s ECTS, a to v závislosti od pridelených kreditov a časového rozsahu, v akom sa vzdelávanie uskutoční.
- kredity pridelené každej časti na základe dosahovaných výstupov vzdelávania a súvisiaceho pracovného zaťaženia,
V prípade vzdelávacích častí/predmetov s vyššími kreditmi, kde hodinová dotácia prezenčnej výučby nebola v súlade s pracovným zaťažením študenta, sú deklarované učebné úlohy, zadania, výstupy, ktoré rieši študent riadeným samoštúdiom pod vedením učiteľa, a následným preukázaním vedomostí resp. zručností, ktoré boli vopred stanovené vo formulácii zadaní.
- osobu zabezpečujúcu predmet (alebo partnerskú organizáciu a osobu[2]) s uvedením kontaktu,
Zoznam cvičných škôl: https://tkk.ujs.sk/sk/studium/cvi-ne-koly.html
- učiteľov predmetu (alebo podieľajúce sa partnerské organizácie a osoby) (môžu byť uvedené aj v IL predmetov),
V informačných listoch vzdelávacích častí/predmetov sú uvedení vyučujúci
- miesto uskutočňovania predmetu (ak sa študijný programu uskutočňuje na viacerých pracoviskách).
PF UJS
Za povinné predmety študent získava 122 kreditov. Z toho 116 kreditov za predmety kontaktnej výučby a pedagogickú prax (50 kreditov z prvej aprobácie, 50 z druhej aprobácie, a 16 z učiteľského základu), okrem toho študent povinne absolvuje štátnu skúšku za 6 kreditov (z toho 2 kredity za prvú aprobáciu, 2 za druhú aprobáciu, a 2 z učiteľského základu).
V jednotlivých aprobáciách môže byť rozdiel 1-2 kredity navyše, alebo na úkor povinných predmetov, tieto sú však kompenzované ponukou povinne voliteľných predmetov. Súčet kreditov za povinné a povinne voliteľné predmety ostáva konštantný: 175 kreditov.
- počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia,
Za povinne voliteľné predmety študent získava 53 kreditov. Z toho 45 kreditov za predmety kontaktnej výučby (19 kreditov z prvej aprobácie – z ktorej študent píše záverečnú prácu, 15 kreditov z druhej aprobácie a 11 kreditov z učiteľského základu), okrem toho si študent povinne absolvuje obhajobu bakalárskej práce z jednej aprobácie za 8 kreditov.
- počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia,
Výberové predmety si študent zapisuje v rámci učiteľského základu z celofakultnej ponuky výberových predmetov v počte min. 5 kreditov za bakalárske štúdium.
- počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program,
Na skončenie štúdia je potrebných 180 kreditov, z toho 79 z jednej aprobácie (z ktorej študent píše bakalársku prácu), 67 z druhej aprobácie a 34 kreditov z učiteľského základu.
- počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia,
Študent získava 12 kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (z toho 4 za prácu na bakalárskej práci v rámci predmetu Bakalársky seminár, a 8 za obhajobu záverečnej práce).
- počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia,
Študent získava 3 kredity za pedagogickú prax v rámci učiteľského základu.
- počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za projektovú prácu s uvedením príslušných predmetov v inžinierskych študijných programoch,
- počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia za umelecké výkony okrem záverečnej práce v umeleckých študijných programoch.
Počet potrebných kreditov na riadne ukončenie štúdia učiteľského základu je získanie 16 kreditov z povinných, 11 kreditov z povinne voliteľných a 5 kreditov z výberových predmetov. Za štátnu skúšku na učiteľskom základe študent dosiahne 2 kredity.
Účasť študentov na pedagogických praxiach je povinná. Príprava na pedagogické praxe sa začína už v prvom ročníku štúdia v predmete „Všeobecná didaktika a príprava na hospitácie". Študenti 1. pedagogickú prax absolvujú ako „Úvodnú pedagogickú prax“, za ktorú získajú 1 kredit. Pedagogická prax 2 sa realizuje ako hospitačná, zameraná na 1. aprobačný predmet, za ktorú študent získava 1 kredit. Za pedagogickú prax, ktorá sa realizuje ako hospitačná v základných alebo stredných školách a je zameraná na 2. aprobačný predmet, študent získa 1 kredit. Pedagogické praxe sa spravidla realizujú v základných a stredných školách. Študenti môžu absolvovať školskú stáž v rozsahu 20 hodín v štvrtom semestri. Dobrovoľnícka činnosť je v šiestom semestri.
Pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia sú transparentné, učiteľom vopred komunikované, uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov. V podmienkach na absolvovanie predmetov sú jasne deklarované študijné a iné povinnosti študenta počas dosahovania cieľov vzdelávania, forma plnenia študijných povinností a kritériá hodnotenia čiastkových výstupov, produktov. Výsledky hodnotenia študentov sú zaznamenané, dokumentované a archivované. Pravidlá a postupy archivácie dokumentov preukazujúcich plnenie výstupov vzdelávania sú určené Smernicou rektora č. 4/2021 o archivovaní dokumentov preukazujúcich plnenie výstupov vzdelávania. Pravidlá a postupy procesu hodnotenia sú deklarované v Študijnom poriadku UJS.
V priebehu vyučovania študenti dostávajú od učiteľa spätnú väzbu a priestor na opravu chýb, ako aj usmernenie k ich odstráneniu a dosiahnutiu stanoveného cieľa. Študenti majú možnosť dozvedieť sa svoje vlastné hodnotenie, priebežné formatívne pri konzultácii s vyučujúcim a sumatívne cez AIS, resp. cez platformu Moodle.
Študenti majú možnosť využiť konzultačné hodiny vyučujúcich počas každého semestra štúdia. Študenti majú prístup ku konzultáciám vyučujúcich, kde príklady dobrej praxe ukazujú, že študenti využívajú konzultačné hodiny k napredovaniu a dosiahnutiu lepších výsledkov.
V prípade neúspešného splnenia vzdelávacích predpokladov, študenti majú prístup k minimálne jednému riadnemu a dvom opravným termínom, majú možnosť podstúpenia aj komisionálnej skúšky absolvovanej v rámci troch termínov. Uvedené predpisy sú deklarované v Študijnom poriadku UJS, ako aj ďalšie postupy a pravidlá vzťahujúce sa na kredity, ich zhromažďovanie a prenos. Administratívnu kontrolu štúdia v akademickom informačnom systéme vykonáva Študijné oddelenie podľa postupov opísaných v Študijnom poriadku UJS.
Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.
- pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe,
Pravidlá a postupy na zadávanie, spracovanie, oponovanie, obhajoby a hodnotenie záverečných prác sú deklarované a formulované Študijnom poriadku UJS UJS (https://www.ujs.sk/documents/%C5%A0tudijn%C3%BD%20poriadok%20UJS%202022%20-%20final,%20%C3%BA%C4%8Dinn%C3%BD%201.%209.%202022%20(1).pdf).
- možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov,
Študijným pobytom deklarujeme podporu zahraničnej mobility študentov. Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.
V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály a pravidelne sú zverejňované informácie prostredníctvom informačných nástrojov univerzity.
Pravidlá a postupy sú sformulované v Smernici rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJSlegislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10).
- pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov,
PF UJS v študijnom programe uplatňuje pravidlá a nástroje zabezpečenia výskumnej integrity a prevencie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov. V zmysle Štatútu UJS plagiátorstvo sa považuje za priestupok a je predmetom disciplinárneho konania. Vysoká škola identifikuje porušenia výskumnej integrity, plagiátorstvo a akademické podvody a realizuje opatrenia, ktoré zaručia, že porušenie týchto pravidiel nie je zlučiteľné so získaním akademického titulu. Pravidlá a postupy sú opísané v Štatúte PF UJS (2021), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2020, číslo 3), Etickom kódexe UJS dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva, rok 2021, číslo 4) a Disciplinárnom poriadku UJS (dostupné https://www.ujs.sk/sk/univerzita/disciplinarna-komisia.html).
- postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami,
V súlade so súčasným trendom univerzita systematizovane vyhľadáva a oslovuje študentov so špecifickými potrebami a eviduje pozorovateľný nárast týchto študentov. Študenti so špecifickými potrebami majú nárok podľa ich špecifických potrieb na podporné služby. Pravidlá a postupy sú opísané v Smernici rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9).
- postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta.
Podľa Štatútu UJS študent sa stáva členom akademickej obce zápisom na štúdium niektorého zo študijných programov uskutočňovaných UJS, alebo jej fakultou. Ako člen akademickej obce na základe Štatútu UJS má právo obracať sa s návrhmi, pripomienkami a sťažnosťami na akademické samosprávne orgány – postupy a pravidlá ktorých sú definované v ich legislatívnych dokumentoch. Študenti študijného programu majú k dispozícii efektívne mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach.
Informačné listy vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu boli spracované do štruktúry podľa prílohy č. 1 k vyhláške MŠVVaŠ SR č. 155/2013 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠVVaŠ SR č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia.
Harmonogram akademického roka 2022/2023 je dostupný na: https://www.ujs.sk/sk/studium/harmonogramakademickeho-roka.html#harmonogram-%C5%A1t%C3%BAdia-ujs-v-akademickom-roku-2022-2023
Rozvrhy pre jednotlivé študijné podprogramy sú vygenerovateľné z AIS UJS.
prof. Dr. Béla István Pukánszky, DSc., (profesor, pukanszkyb@ujs.sk)
1.Béla István Pukánszky, prof., Dr. , profesor, pukanszkyb@ujs.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15548
Profilové predmety sú uvedené v pripojenom VUPCH.
2.Tóth Péter, prof. Dr., PhD. , profesor, tothp@ujs.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/27477?do=filterFormsubmit&university=725000000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
Profilové predmety sú uvedené v pripojenom VUPCH.
3.Dr. habil. PhDr. Liszka József, PhD., docent, liszkaj@ujs.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15515
Profilové predmety sú uvedené v pripojenom VUPCH.
Vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu sú prístupné v Akademickom informačnom systéme.
Uvedený v AIS, vo VUPCH a v informačných listoch predmetov študijného programu
Netýka sa daného študijného programu.
Netýka sa daného študijného programu.
Adrián Žemlička, študent 130940@student.ujs.sk
Študijný referent: Zsuzsanna Farkas, farkasz@ujs.sk
Kariérny poradca: Mgr. Norbert Istvánik, istvanikn@ujs.sk
Ubytovací referát: Mgr. Attila Duba, dubaa@ujs.sk
Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu je dostupné na webových stránkach:
https://tkk.ujs.sk/sk/struktura/katedra-pedagogiky.html#infra%C5%A1trukt%C3%BAra-
%C5%A1tudijn%C3%A9ho-programu
Video o UJS – predstavenie fakúlt, vrátane knižnice, konferenčného centra, počítačových priestorov, telocviční, študentského domova, atď.
https://www.youtube.com/watch?v=1IvvlL0ynKg UJS promo video 10:54 (SK)
https://www.youtube.com/watch?v=IPG2OZOr_GM JSU promo video 10:16 (EN)
Počítače v učebniach:
§ Pedagogická fakulta, počet 59 ks
• Operačný systém: Windows 7 Professional
• Softvér: Microsoft Office 2013, Matlab,
• Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, § Konferenčné centrum, KINFO, počet 29ks
• Operačný systém: Windows 10 Edu
• Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab,
• Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, Lazarus, Eclipse, JDK, Imagine, Dev-C++, Easy PHP § Fakulty ekonómie a informatiky, počet 33 ks
• Operačný systém: Windows 10 Edu
• Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab,
• Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender
§ Dôstojnícky pavilón, počet 90ks
• Operačný systém: Windows 10 Edu
• Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab,
• Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, Lazarus, Eclipse, JDK, Imagine, Dev-C++, Easy PHP
Počet počítačov v knižnici: 29ks
• Počítače HP All in One
• Operačný systém: Windows 8 Professional
• Softvér: Microsoft Office 2013
V každej posluchárni v Konferenčnom centre (Hradná 2, KN)
• projektor a zvuková technika - spolu 3 ks
• počítače HP 6000 pripojené k prezentačnej technike – spolu 3 ks
• Operačný systém: Windows 7 Professional
• Softvér: Microsoft Office 2013
V každej seminárnej miestnosti vo všetkých budovách, kde prebieha vyučovanie je zabudovaný projektor s možnosťou pripojenia na počítač cez VGA port.
Prenosné počítače na zapožičanie pre študentov – 120 ks
• Operačný systém: Windows 7 Professional
• Softvér: Microsoft Office 2013
Prenosné počítače pre pedagogických a administratívnych pracovníkov – 130 počítačov
• Operačný systém: Windows 7 Professional, Windows 10 Professional
• Softvér Microsoft Office 2010, Microsoft Office 2013, Microsoft Office 2016
Univerzitné terminály v budovách UJS
Univerzitné terminály LENOVO pre študentov - 70 ks
• Operačný systém: Windows 7 Professional
Softvér: Microsoft Office 2010
Knižnica umožňuje prezenčný prístup k študijnej literatúre pre študijný program, a to najmenej v rozsahu povinnej literatúry uvedenej v informačných listoch predmetov. V súčasnosti UK UJS eviduje viac ako 12 206 titulov týkajúcich sa pedagogiky, didaktiky a psychológie predloženého študijného programu. V univerzitnej knižnici sa používa knižničný informačný systém DAWINCI, ktorý je moderný knižnično-informačný systém, integrujúci najnovšie prvky z oblasti serverových aplikácií, databázových systémov, dokumentového manažmentu a v spojení s poznatkami a skúsenosťami knižníc ich pretavuje do komplexného multimediálneho knižničného a informačného systému. Systém poskytuje používateľom prístup k jednotlivým knižničným fondom prostredníctvom On-line katalógu OPAC cez webové stránky. Univerzitná knižnica UJS je podobne, ako ostatné univerzitné knižnice zapojená do centrálneho registra evidencie publikačnej činnosti pre potreby MŠVVŠ SR. Ďalšie informácie nájdete na stránke: http://uk.ujs.sk/sk/. Prístup študentov a pedagógov k potrebným databázam je riešený aj vzdialeným prístupom cez CVTI SR. Cez tento prístup je riešený aj prístup k zahraničným vedeckým časopisom prístupných v online databázach jednotlivých vydavateľstiev http://uk.ujs.sk/sk/zdroje/. Univerzitná knižnica organizuje workshopy, ktoré podporujú orientovanie sa v publikačných databázach a prácu s literárnymi zdrojmi. Univerzitná knižnica UJS:
https://www.youtube.com/watch?v=uoGrPDFLmbc Egyetemi Könyvtár 0:47 (HU)
Pre potreby dištančného vzdelávania alebo vzdelávania kombinovanou formou univerzita má v prevádzke 4 servery s videokonferenčným systémom BigBlueButton. Alternatívnym nástrojom na dištančné vzdelávanie je aj platforma MS Teams, ako súčasť balíka Office 365 A1 for faculty, ktorá je k dispozícii pre všetkých učiteľov aj študentov. Ešte v roku 2015 bol na UJS vytvorený a zavedený do prevádzky e-learningový systém na báze open-source LMS Moodle. Tento systém bol v roku 2017 čiastočne integrovaný so systémom WeBWorK. Tento komplexný systém bol prevádzkovaný aj v roku 2019. Moodle aj naďalej ponúka možnosť zverejňovania študijných a pomocných materiálov k jednotlivým predmetom, možnosti zadávania domácich úloh a elektronického testovania vedomostí v autorizovanej zóne. WeBWorK k tomu dáva možnosť automatizovaného generovania, zadávania a vyhodnocovania matematických úloh. Popri možnosti káblového pripojenia, ktorá je k dispozícii v ŠD, UK a na iných vybraných miestach, majú študenti vo všetkých budovách UJS prístup na internet prostredníctvom WiFi siete. K pripojeniu k sieti je potrebná autentifikácia osoby (prihlasovacie meno a heslo). V roku 2016 bol zavedený centrálny tlačový systém, ktorý je dostupný aj pre študentov. Študenti majú možnosť pridávať kredit na svoje účty v pokladni UJS.
Z hľadiska zabezpečovania vzdelávacích činností na študijnom programe hlavnými partnermi sú cvičné školy, na ktorých sa uskutočňuje pedagogická prax študentov Pedagogickej fakulty UJS.
V rámci pedagogickej praxe študenti pozorujú a analyzujú edukačný proces, naučia sa aplikovať teoretické poznatky získané počas štúdia všeobecno-vzdelávacích predmetov, všeobecných a odborových didaktík a postupne si osvojujú pedagogické zručnosti potrebné na výkon pedagogickej profesie.
Zoznam cvičných škôl: https://tkk.ujs.sk/sk/studium/cvi-ne-koly.html
V priebehu štúdia UJS poskytuje svojim študentom aj stimulujúce prostredie. UJS efektívne riadi a prevádzkuje Študentské domovy UJS, kde zabezpečuje komfortné ubytovanie pre študentov univerzity, s vhodnými podmienkami pre kvalitné bývanie so zodpovedajúcim hygienickým štandardom a bezpečnosťou. Súčasťou areálu ŠD je multifunkčné ihrisko umožňujúce študentom zmysluplné trávenie voľného času a športovanie. UJS zabezpečuje študentom aj stravovanie v budove Konferenčného centra UJS. V Športovom centre Univerzity majú študenti možnosť športovania a realizácie ďalších voľnočasových aktivít.
Cieľom univerzity je poskytnúť aj možnosti kultúrneho, spoločenského a duchovného vyžitia. Mladé talenty nájdu svoje uplatnenie v speváckom zbore Cantus Iuventus. Študenti majú možnosť navštevovať kaplnku zriadenú v ŠD Čajka.
UJS svojim študentom ponúka zahraničné študijné mobility v rámci mobilitných programov Erasmus+, programu Makovecz, CEEPUS a rôznych odborných stáží z ponuky Inštitúcie Balassi (Mobilitné granty Ministerstva ľudských zdrojov MR).
V súčasnosti UJS má 118 uzatvorených bilaterálnych zmlúv, memoránd a medziinštitucionálnych dohôd so 63 partnerskými inštitúciami v 15 krajinách Európy ako aj medziinštitucionálne dohody v partnerských krajinách mimo EU v rámci aktivity KA107.
Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály, letáky a brožúry. Zároveň úsek pre medzinárodné vzťahy UJS pravidelne zverejňuje informácie o činnosti na internetovej stránke Erasmus+ UJS a hromadne zasiela informácie študentom, učiteľom a zamestnancom UJS prostredníctvom informačných nástrojov univerzity. Jazyková podpora pre študentov je zabezpečená prostredníctvom online nástroja jazykovej podpory OLS (On-line Linguistic Support) v rámci programu Erasmus+.
Partnerské inštitúcie https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/partneri.html
Erasmus+
Mobilita študentov za účelom štúdia: http://erasmus.ujs.sk/sk/studium.html
Mobilita študentov za účelom stáže: http://erasmus.ujs.sk/sk/staz.html
Návod pre študentov na prihlasovanie: http://erasmus.ujs.sk/sk
Kontakty koordinátorov: http://erasmus.ujs.sk/sk/kontakt.html
Program Makovecz https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/makovecz.html
Ostatné mobilitné programy https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/mobilita.html
Uchádzač by mal disponovať čistým jazykovým prejavom, ktorý je príkladom pre správny rozvoj žiaka školského veku. Od uchádzača sa očakáva schopnosť pracovať v kolektíve, dobrá schopnosť komunikovať s partnermi vzdelávacích inštitúcií. Je vhodné, aby uchádzač disponoval spoločensky uznávanými morálnymi a vôľovými vlastnosťami, ktoré bude schopný cielene rozvíjať v prospech zdravého a harmonického rozvoja osobnosti žiaka. Podmienky prijatia zahraničných študentov sú rovnaké ako podmienky prijatia občanov Slovenskej republiky. Postup uznávania dokladov úplného stredného vzdelania získaného v zahraničí na účely pokračovania v štúdiu v Slovenskej republike: https://www.ujs.sk/sk/studium/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html
Na bakalárske študijné programy PF UJS budú uchádzači prijatí bez prijímacích skúšok. V prípade prekročenia plánovaného počtu študentov na bakalárskych študijných programoch PF UJS bude pre určenie poradia rozhodujúce bodové hodnotenie. Po posúdení splnenia základných podmienok prijatia na štúdium budú prijatí ti uchádzači, ktorí dosiahli v jednotlivých kritériách v súčte najvyšší počet bodov.
Poradie prijatých uchádzačov bude stanovené na základe súčtu bodov podľa nasledujúcich kritérií.
1. kritérium: priemer známok z koncoročného hodnotenia za 1‒3. ročník SŠ (v prípade študentov 5 ročného alebo 8 ročného gymnázia za posledné 3 roky SŠ) a za 1. polrok za posledný ročník SŠ. Maximálny počet 30 bodov.
2. kritérium: súťaže a iné aktivity. Maximálny počet 10 bodov. Ak uchádzač získa maximálnych 10 bodov z jednej doleuvedenej kategórie, ostatné jeho činnosti sa už nezarátavajú.
• Stredoškolská odborná činnosť (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.
• Získanie umiestnenia na recitačných súťažiach (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.
• Získanie umiestnenia na súťažiach umeleckých činností (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.
• Získanie umiestnenia na športových súťažiach (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.
Prijímacia komisia bude vedieť zohľadniť len tie výsledky na súťažiach, ktoré uchádzač riadne dokumentuje diplomom, osvedčením, alebo iným hodnoverným dokladom.
O prijatí na štúdium rozhoduje dekan fakulty na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami stanovenými pre prijatie. Ďalšie informácie o prijímacom konaní: https://pf.ujs.sk/sk/fakulta/uradna-vyveska/6499-podmienky-prijatia-na-studium-bakalarskych-studijnych-programov-na-pf-ujs-pre-akademicky-rok-2022-2023.html
V akademických rokoch 2019/2020, 2020/2021 a 2021/2022 všetci uchádzači o štúdium učiteľských študijných programov boli prijatí na základe výsledkov zo strednej školy bez prijímacej skúšky na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami na prijatie na bakalárske štúdium na PF UJS na príslušný akademický rok v súlade s kapacitnými možnosťami študijných programov.
Študenti sa podieľajú na hodnotení kvality vzdelávania na Pedagogickej fakulte Univerzity J. Selyeho prostredníctvom periodického hodnotenia kvality vzdelávania formou dotazníka tak, ako to vyplýva z § 70 ods. 1, písm. h) zákona o vysokých školách, ako aj Študijného poriadku Univerzity J. Selyeho. S úlohami týkajúcimi sa zavedenia, používania, monitorovania a prehodnocovania zabezpečenia kvality vzdelávania sa zaoberá primárne Rada pre zabezpečenie kvality vzdelávania na UJS, ale uvedeným procesom zabezpečenia kvality vzdelávania sa venuje pozornosť na všetkých úrovniach riadenia UJS, jej fakúlt a ďalších súčastí. Výsledky vyhodnotenia sú spracované do výročných správ o kvalite vzdelávania na PF UJS a zverejnené na web stránke: https://www.ujs.sk/sk/zabezpecovanie-kvality/vyrocne-spravy.html.
Vedúci katedry a garanti študijného programu (zodpovedné osoby za študijný program a profilové predmety) permanentne sledujú výsledky študentských ankiet a hodnotenia študijného programu študentmi. Výsledky sú diskutované s vyučujúcimi a následne prijímané zodpovedajúce opatrenia.
Výsledky vyhodnotenia sú spracované do výročných správ o kvalite vzdelávania na PF UJS a zverejnené na web stránke: https://www.ujs.sk/sk/zabezpecovanie-kvality/vyrocne-spravy.html.
neaktuálne
Štipendijný poriadok UJS, Doplnok č. 1 k Štipendijnému poriadku UJS, Doplnok č. 2 k Štipendijnému poriadku UJS
https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Stipendijny_poriadok_2018.pdf http://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/2018_07_03_Stipen_poriadok_dopl_FIN.pdf https://www.ujs.sk/documents/Doplnok%20%C4%8D.%202%20k%20%C5%A0tipendijn%C3%A9mu%20 poriadku%20UJS.pdf
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné predpisy: 2018-2, 2018-9, 2020-6
Smernica č. 5/2013 o Študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS, Dodatok č. 1 k Smernici o Študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS https://www.ujs.sk/documents/Smernica%205-2013%20o%20%C5%A0VO%C4%8C%20%20%C3%9A.%20Z.,%20vr%C3%A1t.%20dodatku%20%C4%8D.%201.pdf
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2021-5, 2021-4
Smernica rektora UJS č. 10/2010 o zásadách požičiavania prenosných počítačov študentom (v znení dodatku č. 1)
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2011-7
Smernica rektora č. 1/2021 Školné a poplatky spojené so štúdiom na Univerzite J. Selyeho na akademický rok 2021/2022 https://www.ujs.sk/documents/Smernica%20%C4%8D.%201-2021%20%20Skolne_a_poplatky_2021_2022.pdf
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2021-6
Smernica Č. 9/2020, ktorou sa vydáva Domový a ubytovací poriadok ŠD UJS, Smernica č. 11/2020, ktorou sa vydáva Dodatok č.1 k Domovému a ubytovaciemu poriadku ŠD UJS https://www.ujs.sk/documents/2021-05-
24_Domov%C3%BD%20a%20ubytovac%C3%AD%20poriadok%20%C5%A0D%20UJS.pdf https://www.ujs.sk/documents/2021-05-
24_Dodatok%20%C4%8D.%201%20k%20Domov%C3%A9mu%20a%20ubytovaciemu%20poriadku%20 %C5%A0D%20UJS.pdf
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2020-29, 2020-43
Imatrikulačný a promočný poriadok UJS
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné predpisy: 2015-5
Smernica č. 8/2016 O vydávaní dokladov o absolvovaní štúdia na UJS, AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2016-10
Smernica rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok Univerzitnej knižnice UJS, Dodatok č. 1 k
Smernici rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok Univerzitnej knižnice UJS, Dodatok č. 2 k
Smernici rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok Univerzitnej knižnice UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/1422266793368.pdf https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Dodatok%20%C4%8D.%201%20k%20Smernici%20%C 4%8D.%2012014%20Kni%C5%BEni%C4%8Dn%C3%BD%20a%20v%C3%BDpo%C5%BE.%20poriado k%20UK%20UJS.pdf https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/dodatok_KVP_2016-12%20(3).pdf AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2014-2, 2016-18, 2016-24
Štatút Študentskej samosprávy,
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2010-8
Smernice rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS – Úplné znenie
http://www.ujs.sk/documents/%C3%9Aplne%20znenie_Smernice%20rektora%20%C4%8D.%2032014_ERASMUS.pdf
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2021-16
Smernica č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2016-9
Smernica č. 6/2016 o slobodnom prístupe k informáciám
AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2016-8