DOKUMENT
Podprogram, časť študijného programu HIm22 - Učiteľstvo histórie
Stupeň - II. - druhý stupeň, forma - denná, typ - učiteľské štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita J. Selyeho
Sídlo vysokej školy Bratislavská cesta 3322, 94501 Komárno
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Bratislavská cesta 3322, 945 01 Komárno
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada systému zabezpečenia kvality vzdelávania na UJS
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
13.06.2022
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
učiteľstvo histórie (v kombinácii) 100095
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
druhý, 767
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Komárno
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38 Učiteľstvo a pedagogické vedy
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
učiteľský kombinačný študijný program kombinácia histórie s nasledujúcimi študijnými programami: učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, učiteľstvo biológie, učiteľstvo chémie, učiteľstvo informatiky, učiteľstvo katechetiky, učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry, učiteľstvo matematiky, učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry, učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Mgr.
g) - Forma štúdia.
denná
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

nerelevantné

i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
maďarský jazyk, slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
2
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
plánovaný počet študentov 2019/2020 – 30, 2020/2021 – 30, 2021/2022 – 30 skutočný počet uchádzačov 2019/2020 – 14, 2020/2021 – 24, 2021/2022 - 25 počet študentov 2019/2020 – 32, 2020/2021 – 38, 2021/2022 – 38
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent je spôsobilí byť učiteľom dejepisu na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. 

Absolvent získa odborné vedomosti a poznatky z interpretácie národných a všeobecných dejín v školskej praxi, a má primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojho odboru. Absolvent je schopný participovať prípravy učebných textov z dejepisu pre rôzne typy škôl, a prípravy rôznych typov projektov súvisiacich s výučbou dejepisu, ako sú exkurzie, náučné chodníky, letné školy a tábory so zameraním na históriu.

Absolventi magisterského štúdia pozná teoretické i praktické súvislosti odborovej didaktiky, najmä s ohľadom na projektovanie výučby v školskej triede. Ovládajú tvorbu metodických textov so širšou aplikovateľnosťou, e-learning ako aj právne, ekonomické a etické aspekty učiteľskej práce.

b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Získaním úplného druhostupňového vysokoškolského vzdelania v študijnom programe Dejepis v kombinácii absolvent získava spôsobilosť pre výkon profesie učiteľa dejepisu pre základné a stredné školy a gymnáziá. Predpokladá sa najmä pedagogické pôsobenie absolventov, ale môžu sa uplatniť aj v iných sférach: ako odborní pracovníci vo vedeckých ústavoch, v kultúrnospoločenských inštitúciách, múzeách v rámci rozširovania múzejnej pedagogiky, v štátnej správe a pod.

c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Na príprave spisu sa podieľal ako odborník a reprezentant zamestnávateľov budúcich absolventov zástupca riaditeľa spojenej ZŠ a gymnázia s VJM v Bratislave, Mónika Kulcsár, ktorá je dejepisárom, a zástupca Združenie maďarských učiteľov dejepisu na SR Viliam galom ktorý pracuje v historik v Podunajskom Múzeu v Komárne.  


3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Absolventi ŠP učiteľstva histórie v kombinácii (II. stupeň) nachádzajú uplatnenie ako učiteľ dejepisu doma i v zahraničí. Miera nezamestnanosti po absolvovaní aj II. stupňa štúdia dosahuje 0 %. (Štatistické prehľady o uplatniteľnosti a zamestnanosti absolventov sú dostupné z: https://uplatnenie.sk/?degree=V%C5%A0&vs=725000000&faculty=725020000&field=7801T00&year=2019)

Uplatniteľnosť jednotlivých študijných programov na PF UJS sleduje Kariérne poradenské centrum UJS pomocou pravidelných prieskumov v kruhu absolventov. Nakoľko účasť na týchto prieskumoch je dobrovoľná, pri analýze uplatniteľnosti študijného programu nemáme reprezentatívne údaje. 


b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Úspešným absolventom študijného programu učiteľstva histórie v kombinácii II. stupňa štúdia je napríklad PaedDr. Tamás Jóba, ktorí je zástupcom riaditeľa Základnej školy Móra Jókaiho s vyučovacím jazykom maďarským v Komárne. Rozhovor vo forme článku sa nachádza na webovej stránke Centra kariérneho poradenstva UJS: http://karrier.ujs.sk/2021/09/10/joba-tamas/

Niektorý naši bývalí študenti śpešne absolvovali doktorksé štúdium v zahraničí.

Napr. András Hajdú a Ildikó Bajcsi v Maďarsku. 


c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Spätná väzba so zameraním na skúmanie kvality študijného programu učiteľstvo histórie v kombinácii sa realizuje počas rozhovorov medzi učiteľmi dejepisu, vedeniami ZŠ a SŠ, pracovníkmi MPC a cvičných škôl a učiteľmi Katedry histórie PF UJS. Získané informácie sú vyhodnocované počas pracovných zasadnutí Katedry histórie jej členmi.

O hodnotenie kvality predkladaného ŠP učiteľstvo histórie v kombinácii sme požiadali potencionálnych zamestnávateľov našich absolventov. Svoje hodnotenie a stanovisko nám poskytla zástupca riaditeľky školy  a Gymnázia s VJM na Dunajskej ulici v Bratislave.

Informácie o spokojnosti zamestnávateľov s absolventmi UJS sleduje aj Centrum kariérneho poradenstva UJS. Práve prebieha prieskum, ktorého sa zúčastňujú zamestnávatelia absolventov študijného programu učiteľstva histórie v kombinácii I. a II. stupňa. Zamestnanci získali diplom UJS v rokoch 2013 až 2021. Výsledky prieskumu sú dostupné na webovej stránke:  https://www.ujs.sk/sk/ucitelstvo-historie-v-kombinacii

4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Štúdium študijného programu sa skladá z študijnej a z pedagogickej časti (prax).

Študijný program učiteľstvo histórie v kombinácii je organickou súčasťou študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy. Má poskytnúť vysokoškolské vzdelanie potrebné pre povolania v oblasti pedagogickej teórie a praxe.

Študijný program je v dejepisnej časti zameraný na rozšírenie odborných vedomostí z dejín dvadsiateho storočia a akcentom na dejiny maďarskej menšiny na Slovenska, ako aj na slovensko-maďarské vzťahy.

Študent rozširuje aj vedomosti zo všeobecných dejín a didaktiky odboru, ako aj z viacerých iných disciplín, ktoré sú súčasťou študijného plánu. Študent prehlbuje svoje učiteľské kompetencie absolvovaním niekoľkých cyklov pedagogických praxí v školskom prostredí.

Študent študijného programu si v rámci plnenia náležitostí študijného programu, resp. jeho kompletného absolvovania a získania potrebného minimálneho počtu kreditov vytvára vlastný študijný plán, v ktorom: si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.

Študijný plán študenta zahŕňa všetky povinné predmety študijného programu vrátane pedagogickej praxe, štátnej skúšky a obhajoby diplomovej práce, spolu za 120 kreditov. 


b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Študent študijného programu si v rámci plnenia náležitostí študijného programu, resp. jeho kompletného absolvovania a získania potrebného minimálneho počtu kreditov vytvára vlastný študijný plán, v ktorom: si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splniť podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.

Študijný plán študenta zahŕňa všetky povinné predmety študijného programu vrátane pedagogickej praxe, štátnej skúšky a obhajoby diplomovej práce, spolu za 120 kreditov. 


c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

Študent absolvuje povinné predmety: Slovenské Národné hnutie, Dejiny Maďarska a Maďarov po roku 1918, Dejiny Maďarov na Slovensku I. Dejiny Maďarov na Slovensku II., Didaktika dejepisu, Dejiny európskej integrácie, Pedagogická prax VI.,

a vyberá si predmety spomedzi povinne voliteľných predmetov: Dejiny stredovýchodnej Európy 1849–1945, Historické vedomie a škola, Diktatúry 20. storočia, Dejiny zmeny režimov, Seminár praktického vyučovania, Kapitoly z dejín spoločnosti 19. a 20. stor., Diplomový seminár, Pedagogická prax IV., Pedagogická prax V.

Študent absolvuje štátnicové predmety: Diplomová práca s obhajoba, Štátna skúška

 

Profilovými predmetmi sú: Slovenské Národné hnutie, Dejiny Maďarska a Maďarov po roku 1918, Dejiny Maďarov na Slovensku I. Dejiny Maďarov na Slovensku II., Didaktika dejepisu, Dejiny európskej integrácie, Pedagogická prax IV., Pedagogická prax V., Pedagogická prax VI., Diplomový seminár

 

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne opísané požiadavky na ich absolvovanie, ako aj učebné výstupy (podrobne charakterizované výstupy vedomostí, zručností, postojov a autonómie), ktoré nadobudne absolvent po absolvovaní vzdelávacej časti/predmetu.

 

Nadväznosť jednotlivých profilových predmetov vyplýva z chronologického charakteru obsahu študijného programu učiteľstvo histórie v kombinácii.

Prerekvizitami predmetov štátnej skúšky sú profilové predmety a absolvovanie povinných vzdelávacích častí/ predmetov študijného programu.

 

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov je jednoznačne deklarovaná vzdelávacia činnosť, ktorou PF UJS zabezpečuje dosahovanie očakávaných výstupov vzdelávania.

Vo väčšine prípadov vzdelávacích častí/predmetov sa uprednostňuje vzdelávacia činnosť – prednáška alebo seminár, avšak vzhľadom aj na aktuálnu epidemiologickú situáciu považujeme za potrebné a prirodzené dané činnosti uskutočniť aj formou online činností.

 

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne deklarované metódy vzdelávania, ako „prezenčné“.

 

Osnovy v informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov, ktoré sú väčšinou realizované formou prednášok resp. seminárov.

 

Pri príprave vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu sme zohľadnili pracovné zaťaženie študentov, v súlade s ECTS, a to v závislosti od pridelených kreditov a časového rozsahu v akom sa vzdelávanie uskutoční.

 

V prípade vzdelávacích častí/predmetov s vyššími kreditmi, kde hodinová dotácia prezenčnej výučby nebola v súlade s pracovným zaťažením študenta, sú deklarované učebné úlohy, zadania, výstupy, ktoré rieši študent riadeným samoštúdiom pod vedením učiteľa, a následným preukázaním vedomostí resp. zručností, ktoré boli vopred stanovené vo formulácii zadaní.

 

Dr. habil Attila Simon, PhD (simona@ujs.sk), Dr. habil Árpád Popély, PhD. (popelya@ujs.sk), dr. habil Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk), doc. László Szarka, (szarkal@ujs.sk)

 

V informačných listoch vzdelávacích častí/predmetov sú uvedení zodpovední vyučujúci.

Dr. habil Attila Simon, PhD (simona@ujs.sk), Dr. habil Árpád Popély, PhD. (popelya@ujs.sk), dr. habil Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk), doc. László Szarka

 

PF UJS

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Študijný plán študenta obsahuje predmety predpísané magisterským študijným programom v hodnote minimálne 120 kreditov a tento počet kreditov je podmienkou riadneho ukončenia druhého stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou štúdia. Kredity získané za úspešné absolvovanie predmetu sa študentovi zhromažďujú (akumulácia kreditov). Celková záťaž študenta počas jedného akademického roka je stanovená na 60 kreditov.
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Študijný plán študenta obsahuje predmety predpísané magisterským študijným programom v hodnote minimálne 120 kreditov a tento počet kreditov je podmienkou riadneho ukončenia druhého stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou štúdia. Kredity získané za úspešné absolvovanie predmetu sa študentovi zhromažďujú (akumulácia kreditov). Celková záťaž študenta počas jedného akademického roka je stanovená na 60 kreditov.

 

Za povinné predmety študent získava 80 kreditov. Z toho 72 kreditov za predmety kontaktnej výučby a pedagogickú prax (27 kreditov z prvej aprobácie, 27 z druhej aprobácie, a 12 z učiteľského základu), okrem toho študent povinne absolvuje štátnu skúšku za 8 kreditov (z toho 3 kredity z prvej aprobácie, 3 z druhej aprobácie, a 2 z učiteľského základu).

V jednotlivých aprobáciách môže byť rozdiel 1-2 kredity navyše, alebo na úkor povinných predmetov, tieto sú však kompenzované ponukou povinne voliteľných predmetov. Súčet kreditov za povinné a povinne voliteľné predmety ostáva konštantný: 117 kreditov.

 

Za povinne voliteľné predmety študent získava 37 kreditov. Z toho 29 kreditov za predmety kontaktnej výučby a pedagogickú prax (13 kreditov z prvej aprobácie – z ktorej študent píše záverečnú prácu, 9 kreditov z druhej aprobácie a 7 kreditov z učiteľského základu), okrem toho si študent povinne absolvuje obhajobu diplomovej práce z jednej aprobácie za 8 kreditov.

 

Nepovinné predmety si študent zapisuje v rámci učiteľského základu z celofakultnej ponuky nepovinných predmetov v počte min. 3 kredity za magisterské štúdium.  

 

Na skončenie štúdia je potrebných 120 kreditov, z toho 54 z jednej aprobácie (z ktorej študent píše diplomovú prácu), 42 z druhej aprobácie a 24 kreditov z učiteľského základu.  

 

Študent získava 12 kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (z toho 4 za prácu na diplomovej práci v rámci predmetu Diplomový seminár, a 8 za obhajobu záverečnej práce). 

 

Študent získava 12 kreditov za pedagogickú prax (6 v rámci jednej aprobácie, a 6 v rámci druhej aprobácie).


f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia sú transparentné, učiteľom vopred komunikované, uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov. V podmienkach na absolvovanie predmetov sú jasne deklarované študijné a iné povinnosti študenta počas dosahovania cieľov vzdelávania, forma plnenia študijných povinností a kritériá hodnotenia čiastkových výstupov, produktov. Výsledky hodnotenia študentov sú zaznamenané, dokumentované a archivované. Pravidlá a postupy procesu hodnotenia sú deklarované v Študijnom poriadku UJS (úplné znenie s dodatkami).

 

V priebehu vyučovania študenti dostávajú od učiteľa spätnú väzbu a priestor na opravu chýb, ako aj usmernenie k ich odstráneniu a dosiahnutiu stanoveného cieľa. Študenti majú možnosť dozvedieť sa svoje vlastné hodnotenie priebežné formatívne pri konzultácii s vyučujúcim a sumatívne cez AIS, resp. cez platformu Moodle. 

Študenti majú možnosť využiť konzultačné hodiny vyučujúcich počas každého semestra štúdia. Študenti majú prístup ku konzultáciám vyučujúcich, kde príklady dobrej praxe ukazujú, že študenti využívajú konzultačné hodiny k napredovaniu a dosiahnutiu lepších výsledkov.

V prípade neúspešného splnenia vzdelávacích predpokladov, študenti majú prístup k minimálne jednému riadnemu a dvom opravným termínom, majú možnosť podstúpenia aj komisionálnej skúšky absolvovanej v rámci troch termínov. Uvedené predpisy sú deklarované v Študijnom poriadku UJS, ako aj ďalšie postupy a pravidlá vzťahujúce na kredity, ich zhromažďovanie a prenos. Administratívnu kontrolu štúdia v akademickom informačnom systéme vykoná Študijné oddelenie podľa postupov opísaných v Študijnom poriadku UJS.


g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.


h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Zoznam tém záverečných prác je dostupné z AIS UJS https://ais2.ujs.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.vs.es.VSES057App&kodAplikacie=VSES057&uiLang=SK&viewer=web

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá a postupy na zadávanie, spracovanie, oponovanie, obhajoby a hodnotenie záverečných prác sú deklarované a formulované Študijnom poriadku UJS (úplné znenie s dodatkami), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2018, číslo 8.

Študijný/výskumný pobyt, ktorým deklarujeme podporu domácej aj zahraničnej mobility študentov. Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.

V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály a pravidelne sú zverejňované informácie prostredníctvom informačných nástrojov univerzity. Pravidlá a postupy sú sformulované v Smernici rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10).

Vysoká škola v študijnom programe uplatňuje pravidlá a nástroje zabezpečenia výskumnej integrity a prevencie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov. V zmysle Štatútu UJS plagiátorstvo sa považuje za priestupok a je predmetom disciplinárneho konania. Vysoká škola identifikuje porušenia výskumnej integrity, plagiátorstvo a akademické podvody a realizuje opatrenia, ktoré zaručia, že porušenie týchto pravidiel nie je zlučiteľné so získaním akademického titulu. Pravidlá a postupy sú opísané v Štatúte PF UJS (2018), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2020, číslo 3), Etickom kódexe UJS dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2013, číslo 11) a Disciplinárnom poriadku pre študentov (dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy).

V súlade so súčasným trendom univerzita systematizovane vyhľadáva a oslovuje študentov so špecifickými potrebami a eviduje pozorovateľný nárast týchto študentov. Študenti so špecifickými potrebami majú nárok podľa ich špecifických potrieb na podporné služby. Pravidlá a postupy sú opísané v Smernici rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9). 

Podľa Štatútu UJS študent sa stáva členom akademickej obce zápisom na štúdium niektorého zo študijných programov uskutočňovaných UJS, alebo jej fakultou. Ako člen akademickej obce na základe Štatútu UJS má právo obracať sa s návrhmi, pripomienkami a sťažnosťami na akademické samosprávne orgány – postupy a pravidlá ktorých sú definované v ich legislatívnych dokumentoch. Študenti študijného programu majú k dispozícii efektívne mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach.





5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu boli spracované do štruktúry podľa prílohy č. 1 k vyhláške MŠVVaŠ SR č. 155/2013 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠVVaŠ SR č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia.


6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

doc. László Szarka, CSc.  (vysokoškolský učiteľ na funkčnom mieste profesor, szarkal@ujs.sk)


b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Dr. habil Árpád Popély, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15561 (popelya@ujs.sk)

Dejiny Maďarska a Maďarov po roku 1918

Dejiny Maďarov na Slovensku 2.

Diplomový seminár

Dr. habil Attila Simon, PhD, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15508 (simona@ujs.sk)

Dejiny Maďarov na Slovensku I.

Diplomový seminár

doc. László Szarka, CSc. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15512 

(szarkal@ujs.sk)

Slovenské Národné hnutie

Diplomový seminár

dr. habil Barnabás Vajda, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15510 (vajdab@ujs.sk)

Didaktika dejepisu

Dejiny európskej integrácie

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

Je prístupný v Akademickom informačnom systéme.


d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Dr. habil Árpád Popély, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15561 (popelya@ujs.sk)

Dejiny Maďarska a Maďarov po roku 1918

Dejiny Maďarov na Slovensku 2.

Diplomový seminár

Dejiny stredovýchodnej Európy 1849–1945

Diktatúry 20. storočia

Dr. habil Attila Simon, PhD, https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15508 (simona@ujs.sk)

Dejiny Maďarov na Slovensku I.

Diplomový seminár

doc. László Szarka, CSc. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15512 (szarkal@ujs.sk)

Slovenské Národné hnutie

Diplomový seminár

Kapitoly z dejín spoločnosti 19. a 20. stor.

dr. habil Barnabás Vajda, PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15510 (vajdab@ujs.sk)

Didaktika dejepisu

Dejiny európskej integrácie

Historické vedomie a škola

Dejiny zmeny režimov

Seminár praktického vyučovania

e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Aktuálne témy v záverečných prác sú uvedené na webovej stránke v Akademickom informačnom systéme UJS. Odkaz na webovú stránku uvedený v časti 4. h) Opisu študijného programu.

f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

Je prístupný v Akademickom informačnom systéme UJS.


g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Mgr. László Bese (3933@student.ujs.sk)


h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

dr. habil Attila Simon, PhD., simona@ujs.sk, rozvrh konzultácií aktuálne v AIS


i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent: Zsuzsanna Farkas, farkasz@ujs.sk

Kariérny poradca: Mgr. Norbert Istvánik, istvanikn@ujs.sk

Ubytovací referát: Mgr. Attila Duba, dubaa@ujs.sk 


8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).
b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).
c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.
d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.
e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.
f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.
9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Základnou podmienkou prijatia na magisterské štúdium učiteľstva história v kombinácii je úspešné ukončenie bakalárskeho štúdia učiteľstva história v kombinácii.

Cieľom univerzity je pripraviť kvalitných absolventov v akreditovaných študijných programoch. Predpokladom dosiahnutia tohto cieľa je prijať na štúdium tých študentov, ktorí spĺňajú náročné kritériá kvality. U uchádzačov na magisterské štúdium študijného programu učiteľstvo história v kombinácii je očakávané, že disponujú vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami v nasledovných oblastiach: Svetové dejiny od praveko až k najnovším dejinám, národné dejiny (dejiny Uhorska a dejiny Slovenska), a zo základných historických disciplín (úvod do štúdia dejepisu, pomocné vedy historické), ako aj z metodiky vyučovania dejepisu.

Očakáva sa, že uchádzač ovláda maďarský jazyk na komunikačnej úrovni.

Podmienky prijatia zahraničných študentov sú rovnaké ako podmienky prijatia občanov Slovenskej republiky. Postup uznávania dokladov vysokoškolského vzdelania v príslušnom študijnom odbore na účely pokračovania v štúdiu na UJS je riadené Smernicou Univerzity J. Selyeho č. 2/2020 o uznávaní dokladov o vzdelaní v príslušnom študijnom odbore na účely pokračovania v štúdiu.: https://www.ujs.sk/sk/studium/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html


b) - Postupy prijímania na štúdium.

Postupy prijímania na magisterské štúdium každoročne prerokúvajú príslušné orgány Pedagogickej fakulty Univerzity J. Selyeho a v primeranom časovom horizonte uverejňujú svojom webovom sídle.

Fakulta v rámci prijímacieho konanie na magisterský študijný program zohľadňuje výsledky dosiahnuté v bakalárskom štúdiu. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan PF UJS na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami stanovenými pre prijatie.

 

Elektronická prihláška na UJS - tutoriál (HU):

https://www.youtube.com/watch?v=Q2vkYKM-ZDw&t=19s


c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V rámci prijímacieho konania na akademické roky 2019/2020, 2020/2021 a 2021/2022 všetky uchádzači o štúdium na Pedagogickej fakulte UJS v kombinačnom magisterskom programe Učiteľstvo histórie na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami na prijatie na magisterské štúdium na PF UJS na príslušný akademický rok boli prijatí bez prijímacej skúšky.


10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

a)     Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Názory študentov na kvalitu študijného programu sú priebežne monitorované počas výučby, na základe individuálneho prístupu k študijným skupinám, pedagógovia samostatne vyberajú spôsob monitorovania. Medzi spôsobmi monitorovania prevažujú neformálne rozhovory so študentmi a online dotazníky, ktoré umožňujú individuálny prístup ku konkrétnej skupine a dynamické zmeny. Na hodnotenie spokojnosti študentov s predmetom majú pedagógovia možnosť využiť v rámci platformy Moodle nástroj Spätná väzba.


c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Kariérne a poradenské centrum Univerzity J. Selyeho poskytuje študentom univerzity poradenské, psychologické, pracovno-právne služby v priebehu ich štúdia, sleduje úspešnosť štúdia a monitoruje uplatniteľnosť absolventov na trhu práce v záujme zvyšovania kvality konkrétnych študijných programov.

Univerzita J. Selyeho buduje absolventský portál pre bývalých študentov, absolventov univerzít, ktorý má dlhoročné tradície v Západnej Európe a v Amerike, najmä z dôvodu, že univerzity považujú za dôležité, aby po ukončení štúdia a získaní diplomu naďalej mali kontakt so svojimi bývalými študentmi, absolventmi. Základom absolventského portálu Univerzity J. Selyeho je portál www.ujs.sk/alumni, kde sa absolventi môžu zaregistrovať a stať sa členom tohto systému a spoločenstva bývalých študentov. Po registrácii budú absolventi informovaní o dianiach a podujatiach na univerzite, o stretnutiach absolventov, a pod.

Univerzita J. Selyeho kladie veľký dôraz na sledovanie kariéry svojich absolventov. Absolventi, ktorí sa zaregistrujú, môžu prostredníctvom dotazníka poskytnúť informácie o svojom zamestnaní, čím prispievajú k vytvoreniu správneho obrazu o úspešnosti uplatnenia našich absolventov na trhu práce.

Pre návštevníkov portálu bude k dispozícii zoznam študentov univerzity (podľa rôznych kritérií), ktorí úspešne absolvovali a ukončili svoje štúdium prevzatím diplomu.


11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Štipendijný poriadok UJS dostupný z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2018, číslo 2

Smernica rektora 5/2013  o študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS,  dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2021, číslo 5)

Smernica rektora UJS č. 10/2010 o zásadách požičiavania prenosných počítačov študentom (v znení dodatku č. 1), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/ Vnútorné akty riadenia, rok 2011, číslo 7)

Smernica rektora č. 1/2021 Školné a poplatky spojené so štúdiom na Univerzite J. Selyeho na akademický rok 2021/2022, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2021, číslo 6.

Smernica Č. 9/2020, ktorou sa vydáva Domový a ubytovací poriadok ŠD UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2020, číslo 29.

Imatrikulačný a promočný poriadok UJS (2015), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2015, číslo 5.

Smernica č. 8/2016 O vydávaní dokladov o absolvovaní štúdia na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 10.

Smernica rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok, Univerzitnej knižnice UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2014, číslo 2.

Štatút študentskej samosprávy, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2010, číslo 8.

Smernice rektora Č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10

Smernica rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9

Smernica rektora č. 6/2016 o slobodnom prístupe k informáciám dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 8