DOKUMENT
Podprogram, časť študijného programu SJb22 - Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry
Stupeň - I. - prvý stupeň, forma - denná, typ - učiteľské štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita J. Selyeho
Sídlo vysokej školy Bratislavská cesta 3322, 94501 Komárno
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Bratislavská cesta 3322, 945 01 Komárno
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada systému zabezpečenia kvality vzdelávania na UJS
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
13.06.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
13.06.2022
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii / 100113
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
1. stupeň/kód 645
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Komárno
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38 Učiteľstvo a pedagogické vedy
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
učiteľský kombinačný študijný program (učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo anglického jazyka a literatúry učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo biológie učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo histórie učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo chémie učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo informatiky učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo katechetiky učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo maďarského jazyka a literatúry učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo matematiky učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry – učiteľstvo nemeckého jazyka a literatúry)
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) - Forma štúdia.
denná
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

nerelevantné

i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
26 /12
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Ciele:

Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii disponuje systematickým, uceleným a komplexným súborom vedomostí v oblasti pedagogickej vedy, teórie a praxe, vrátane širších filozofických, socio-kultúrnych, historicko-spoločenských a pedagogicko-psychologických kontextov, ovláda základy odborovej didaktiky, vie uplatniť metodické spôsobilosti vo svojej profilovej vzdelávacej oblasti.

Absolvent študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii získa odborné vedomosti zo slovenskej lingvistiky a slovenskej literatúry. Pozná historické a teoretické aspekty jazykovedy a literárnej vedy, chápe podstatné interdisciplinárne vzťahy a súvislosti. Ovláda terminológiu, pojmový aparát, má metodologické vedomosti zo všeobecnej jazykovedy a lingvistických disciplín zameraných na výskum jazykových rovín (fonetika, fonológia, morfológia, lexikológia, syntax slovenského jazyka). Získa odborné poznatky a zručnosti umožňujúce zvládnutie ortografickej a ortoepickej normy súčasného spisovného slovenského jazyka, je schopný efektívne využiť jazykovú kompetenciu v diferencovanom spoločenskom prostredí. Absolvent disponuje poznatkami z teórie literatúry a je zorientovaný v jednotlivých obdobiach a vývinových súvislostiach dejín slovenskej literatúry (staršia slovenská literatúra, klasicizmus a preromantizmus, romantizmus, realizmus v slovenskej literatúre, slovenská literatúra medzivojnového obdobia). Získa špecifické vedomosti z problematiky literatúry zahraničných Slovákov, oboznamuje sa s korpusom „netypických“ textov tejto integrálnej súčasti celoslovenského literárneho kontextu. Absolvent ovláda špecifiká, determinujúce vyučovanie a osvojovanie slovenského jazyka ako druhého jazkya (teda L2) v pozadí „špecifických“ zásad, princípov a faktorov vyučovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry v školách s vyučovacím jazykom maďarským. Nadobudnuté teoretické i praktické vedomosti / zručnosti / kompetencie je schopný konfrontovať a komparovať s komplexnými didaktickými prístupmi nielen pre školy s vyučovacím jazykom slovenským, ale aj v oblasti národnostného školstva.

Absolvent bakalárskeho študijného programu sa vie adaptovať na konkrétne požiadavky praxe, organizovať svoje ďalšie vzdelávanie, dokáže rozvíjať, aplikovať a uplatniť nadobudnuté teoretické vedomosti pri riešení špecifických odborných problémov v rámci svojej špecializácie.

Absolvent je odborne pripravený úspešne pokračovať v štúdiu rovnakého študijného alebo súvisiaceho študijného programu na druhom stupni vysokoškolského štúdia.

Výstupy:

Absolvent prvého stupňa študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii má teoretické vedomosti:

− vie prostredníctvom čítania s porozumením aktívne získavať informácie z rôznych teoretických prameňov a využívať ich v oblasti výskumu jazyka a literatúry v procese analyzovania jazykovedných a literárnovedných textov,

– je schopný kriticky zhodnotiť textový materiál rôznych vývinových období a reflektovať texty variabilnej estetickej kvality a funkcie,

– ovláda základné metódy interpretácie textu, vie samostatne tvoriť a adekvátne prezentovať textový materiál v súlade so súčasným vedeckým bádaním v literárnej vede, estetike a komunikácii,

− v priebehu štúdia získa vedomosťami potrebné pre výučbu akademických predmetov,

− ovláda odborný obsah disciplíny slovenský jazyk a literatúra ako špecifickú oblasť ľudského poznania,

– je schopný pokračovať v nadväzujúcom druhom stupni vysokoškolského vzdelávania.

Absolvent prvého stupňa študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii má kognitívne a praktické zručnosti:

− je spôsobilý sústavne rozširovať odborné vedomosti a zručnosti vo svojej špecializácii,

− vie navrhovať a realizovať riešenia špecifických odborných a metodických problémov,

− ovláda metódy pedagogického výskumu a všeobecnej didaktiky,

− vie identifikovať a riešiť rôzne špecifické situácie vo výchovno-vzdelávacom procese,

− je zorientovaný vo vedeckých textoch z oblasti slovenského jazyka a literatúry a základných spoločenskovedných disciplín, ako aj z relevantných disciplín študijného programu svojej kombinácie,

− je schopný efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín,

− pozná spôsoby efektívneho využívania informačných a komunikačných technológií vo vzdelávaní.


b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent prvého stupňa študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii získa titul bakalár (v skratke Bc.), vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške, dodatok k diplomu a kvalifikáciu na úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR) a na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1 môže nájsť uplatnenie ako pedagogický zamestnanec v kategórii pedagogický asistent, kód SK ISCO-08: 2359001, podľa Štatistickej klasifikácie zamestnaní.

Študijný program prvého stupňa je zameraný na pokračovanie v nadväzujúcom magisterskom študijnom programe a získanie úplnej kvalifikácie na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ s perspektívou uplatnenia ako učiteľ základnej školy, resp, strednej školy v regionálnom školstve v zmysle zákona 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.

Absolventi študijného programu pri posudzovaní ich uplatniteľnosti na trhu práce budú spadať do kategórie "011 Vzdelávanie" podľa medzinárodnej štandardnej klasifikácie (International Standard Classification of Education: Fields of Education and Training 2013)

https://www.ujs.sk/sk/univerzita/vnutorne-predpisy.html#vn%C3%BAtorn%C3%A9-predpisy-univerzity-j-selyeho


c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

nerelevantné

3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Úspešným absolvovaním prvého stupňa kombinačného študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry študent získa kvalifikáciu zodpovedajúcu úrovni 6 podľa Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR). Dokladom o kvalifikácii je vysokoškolský diplom (1. stupeň), vysvedčenie o štátnej skúške a dodatok k diplomu.

Na základe Vyhlášky č. 1/2020 Z. z. Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky o kvalifikačných predpokladoch pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, v zmysle §2, ods.1 a prílohy č. 6, bod 1, absolvent prvého stupňa spĺňa kvalifikačné predpoklady na výkon pracovnej činnosti pedagogického zamestnanca v kategórii pedagogický asistent.

V súlade so SKKR, absolvent prvého stupňa študijného programu (úroveň 6 SKKR) získa kvalifikáciu a bude kvalifikovaný na nasledujúce zamestnanie a povolanie:   

1. Názov kvalifikácie podľa Národnej sústavy kvalifikácií (NSK): Pedagogický asistent

2. Číselný kód a názov zamestnania podľa štatistickej klasifikácie zamestnaní SK ISCO-08: 2359001 Pedagogický asistent

3. Názov povolania: Pedagogický zamestnanec

 

Na trhu práce sa absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii uplatní ako pedagogický asistent v školách a v školských zariadeniach alebo v iných povolaniach, ktoré si vyžadujú znalosť slovenského jazyka a literatúry a vedomosti, zručnosti a kompetentnosti absolventa zodpovedajúce úrovni 6 Slovenského kvalifikačného rámca (SKKR).

Absolvent môže nájsť aj uplatnenie ako asistent pedagogického zamestnanca pre mimoškolské záujmové činnosti detí v školách a v centrách voľného času ako lektor literárnych, dramatických, interpretačno-recitačných záujmových útvarov, ako asistent učiteľa v školách umeleckého zamerania (ZUŠ, konzervatóriá), v odboroch literárnej tvorivosti, recitácií, tvorivej dramatiky, inscenačného umenia.

Absolvent sa môže takisto uplatniť pri riadení školstva v reláciách s pomocnými funkciami pri administratívno-metodickom pôsobení, či ako správca školských knižníc, ďalej v redakčnej, editorskej a vydavateľskej práci a v širokej sfére masmediálnej komunikácie.

Absolvent študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii je pripravený pokračovať v štúdiu a získať úplnú učiteľskú spôsobilosť na druhom stupni vysokoškolského vzdelávania.


b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Absolventi v prevažnej miere pokračujú v 2. stupni vysokoškolského štúdia v ŠP Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii (Mgr.). Minimálny podiel absolventov sa uplatňuje na trhu práce.

Uplatniteľnosť a úspešnosť jednotlivých študijných programov na PF UJS sleduje Kariérne poradenské centrum UJS pomocou pravidelných prieskumov v kruhu absolventov.


c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

https://www.ujs.sk/sk/absolventi.html

> <https://www.ujs.sk/sk/absolventi.html>

Spätná väzba so zameraním na skúmanie kvality študijného programu učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii sa realizuje priebežne učiteľmi zabezpečujúcimi ŠP. Realizuje sa individuálnou formou pracovníkmi MPC. Získané informácie sú vyhodnocované počas pracovných zasadnutí Katedry slovenského jazyka a literatúry jej členmi. Informácie o spokojnosti zamestnávateľov s absolventmi UJS sleduje aj Centrum kariérneho poradenstva UJS.

O hodnotenie kvality predkladaného ŠP učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii sme požiadali potencionálnych zamestnávateľov našich absolventov. Svoje hodnotenie a stanovisko nám poskytla PaedDr. Zuzana Farkašová, pracovníčka Metodicko-pedagogické centra a ZŠ s VJM Ul. Práce 24, Komárno:

 

„Obsah i koncepcia inovovaných informačných listov pre jednotlivé predmety bakalárskeho študijného programu slovenský jazyk a literatúra zodpovedajú požiadavkám Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. V zmysle zákona č. 244/2019 boli doplnené o vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré má študent nadobudnúť. Tematika predmetov je na základe skúseností od predchádzajúcej akreditácie doplnená, podmieňujúce predmety aktualizované. Hodnotenie predmetov je rozšírené o alternatívy, spôsob hodnotenia upresnený v súlade s kreditovou dotáciou. Odporúčaná odborná literatúra sa aktualizovala o publikácie vydané prevažne po roku 2000.“ PaedDr. Zuzana Farkašová, Metodicko-pedagogické centrum MŠ SR Komárno – ZŠ s VJM Ul. Práce 24, Komárno

4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Štúdium prvého stupňa študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii sa skladá z predmetov sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva a predmetových aprobácií.

Študijný program Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii je organickou súčasťou študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy. Má poskytnúť bakalárske vzdelanie potrebné pre pokračovanie na druhom stupni vysokoškolského štúdia a nasledujúce získanie úplnej učiteľskej spôsobilosti s perspektívou uplatnenia v oblasti pedagogickej teórie a praxe.

Konkrétny spôsob foriem výučby, jej kritérií a požadovaných cieľov je podrobnejšie rozpísaný pre každý predmet predloženého študijného programu, čo poskytuje aj informačný list predmetu.

Študent študijného programu si v rámci plnenia náležitostí študijného programu, resp. jeho kompletného absolvovania a získania potrebného minimálneho počtu kreditov vytvára vlastný študijný plán, v ktorom si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe (povinné predmety, povinne voliteľné predmety a výberové predmety), aby v kontrolnej etape štúdia mohol splnil podmienky na zápis do ďalšej časti štúdia. V akademickom roku, v ktorom študent plánuje riadne skončiť štúdium, si zapisuje predmety v takej kreditovej hodnote a v takej skladbe, aby ich úspešným absolvovaním splnil podmienky na riadne skončenie štúdia.

Študijný plán študenta zahŕňa všetky povinné predmety študijného programu vrátane pedagogickej praxe, štátnej skúšky a obhajoby bakalárskej práce, spolu za 180 kreditov. Ich absolvovaním získa študent aktuálne vedomosti, zručnosti a kompetentnosti vrátane prenositeľných spôsobilostí z pedagogicko-psychologických a sociálno-vedných disciplín, zo slovenskej jazykovedy, teórie a dejín slovenskej literatúry a didaktiky slovenského jazyka a literatúry.

V rámci celkovej koncepcie bakalárskeho študijného programu je z celkového počtu 180 kreditov venovaných 36 kreditov spoločnému sociálno-vednému, pedagogickému a psychologickému základu učiteľstva a 144 kreditov aprobačným predmetom. Povinné predmety spoločného učiteľského základu bakalárskeho študijného programu reflektujú nosné témy jadra vedomostí študijného odboru definované opisom a súčasne aktuálne potreby učiteľskej praxe, smerujú k rozvoju pedagogického myslenia, digitálnej a psychologickej gramotnosti budúcich učiteľov. V rámci povinných a povinne voliteľných predmetov študent získa prehľad o základných východiskách pedagogického myslenia a teórie a praxe edukácie (všeobecná pedagogika a dejiny pedagogiky, všeobecná didaktika, alternatívne pedagogické koncepcie, filozofia výchovy a vzdelávania), o teóriách kognitívneho a sociálneho vývinu a utvárania osobnosti v detstve a dospievaní s dôrazom na edukačný kontext týchto procesov (teória výchovy, základy všeobecnej psychológie, vývinová psychológia, sociálna psychológia, biológia dieťaťa a školské zdravotníctvo, výchova umením), o organizácii a legislatíve školského systému (školská legislatíva a dokumentácia, školský manažment a školská politika), o možnostiach riešenia odborných a špeciálno-pedagogických problémov a úloh (interkultúrna výchova, inkluzívna pedagogika, rodová rovnosť, škola – klíma školy, školské programy prevencie) a digitálnej podpory edukačného procesu (základy IKT, multimediálna pedagogika). Súčasťou jadra študijného programu sú kurzy pedagogickej praxe zamerané na hospitačnú činnosť a rozvoj profesijnej kompetencie študentov (príprava a analýza náčuvov, pedagogická komunikácia, projektové vyučovanie). Štátna skúška sa realizuje z povinných predmetov spoločného sociálno-vedného, pedagogického a psychologického základu učiteľstva.

Študijný program bakalárskeho štúdia Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii obsahuje jednotlivé predmety, ich stručnú anotáciu a rozsah, kreditovú hodnotu, podmieňujúce predmety a spôsob hodnotenia a ukončenia. Rozpracovaný odporúčaný študijný plán je súčasťou akreditačného spisu. Charakteristiku predmetov študijného programu a povinnú literatúru obsahujú informačné listy povinných a povinne voliteľných predmetov. Štruktúra programu je v súlade s opisom študijného odboru pre prvý stupeň a pozostáva z povinných a povinne voliteľných predmetov, odbornej praxe, záverečnej práce a jej obhajoby, štátnej skúšky a ostatných vzdelávacích činností študenta. Vzdelávanie v predmetoch študijného programu sa poskytuje v štandardných formách: prednáška, seminár, cvičenie, kde dôraz je kladený na samostatnú prácu študenta. Členenie tém podľa ročníkov je v súlade s chronologickým prístupom, čo zodpovedá charakteru odboru.

1. ročník

Úvod do lingvistiky a zvuková rovina slovenského jazyka, Teória literatúry, Morfológia slovenského jazyka, Staršia slovenská literatúra, Cvičenia z ortoepie a ortografie, Všeobecná jazykoveda, Cvičenia zo slovenskej morfológie, Kontaktové prvky v slovenskej literatúre.

2. ročník

Lexikológia slovenského jazyka, Klasicizmus a preromantizmus v slovenskej literatúre, Syntax slovenského jazyka, Romantizmus v slovenskej literatúre, Jazyk a komunikácia − väzby a súvislosti, Kapitoly z porovnávacej jazykovedy, Kapitoly zo svetovej literatúry, Regionálnosť a urbánnosť v slovenskej literatúre.

3. ročník

Realizmus v slovenskej literatúre, Štylistika slovenského jazyka, Slovenská literatúra medzivojnového obdobia, Literatúra pre deti a mládež, Literatúra zahraničných Slovákov, Rétorika, Cvičenia z literatúry pre deti a mládež, Metodika vyučovania slovenčiny ako L2, Bakalársky seminár, Slovenský jazyk a literatúra – predmet štátnej skúšky, Bakalárska práca s obhajobou.

 


b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Po zosúladení ŠP SJL (I. stupeň) s úpravou, novoprijatí študenti začiatkom ďalšieho akademického roka nastúpia na zosúladený ŠP a budú študovať podľa predmetov a pravidiel po úprave, pričom študenti druhého a tretieho ročníka pokračujú v štúdiu zosúladeného ŠP podľa pôvodného odporúčaného študijného plánu a predmetov, na ktorý boli prijatí. Aktuálny študijný plán je dostupný v Akademickom informačnom systéme UJS. 


c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

Študent absolvuje povinné predmety Úvod do lingvistiky a zvuková rovina slovenského jazyka, Morfológia slovenského jazyka, Lexikológia slovenského jazyka, Syntax slovenského jazyka, Štylistika slovenského jazyka, v rámci ktorých nadobudne komplexný súhrn vedomostí o jazykovom systéme slovenského jazyka postupne na všetkých jeho rovinách a povinné predmety Teória literatúry, Staršia slovenská literatúra, Klasicizmus a preromantizmus v slovenskej literatúre, Romantizmus v slovenskej literatúre, Realizmus v slovenskej literatúre, Slovenská literatúra medzivojnového obdobia, Literatúra pre deti a mládež, v ktorých študent získa komplexné vedomosti z oblasti literárnovednej terminológie, štruktúry literárneho textu, literárnej štylistiky, teórie literárnych druhov a žánrov, poznatky o slovenskej literatúre od stredoveku po 20. storočie, so zameraním na vývojové etapy, tendencie, smery a ich významných autorov, vyberá si predmety spomedzi povinne voliteľných predmetov: Cvičenia z ortografie a ortoepie, Všeobecná jazykoveda, Cvičenia so slovenskej morfológie, Jazyk a komunikácia – väzby a súvislosti, Kapitoly z porovnávacej jazykovedy, Rétorika, ktoré sú zamerané na rozširovanie vedomostí, precvičovanie zručností a kompetencií v rôznych aspektoch slovenského jazyka, Kontaktové prvky v slovenskej literatúre, Kapitoly zo svetovej literatúry, Regionálnosť a urbánnosť v slovenskej literatúre, Literatúra zahraničných Slovákov, Cvičenia z literatúry pre deti a mládež, ktoré prehlbujú znalosti z dejín a vývinových súvislostí literatúry, vnútroliterárnych i medziliterárnych vzťahov a procesov, ďalej povinne voliteľné predmety: Metodika vyučovania slovenského jazyka ako L2, rozvíja pedagogické a didaktické kompetencie potrebné pre výkon povolania, Bakalársky seminár, poskytuje vedomosti o metodike tvorby a spracovaní bakalárskej práce a Bakalárska práca s obhajobou, pozostáva prezentácie dokončenej bakalárskej práce pred komisiou pre obhajobu, v prítomosti vedúceho a oponenta bakalárskej práce.

-       v študijnom programe vyznačí profilové predmety príslušnej cesty v štúdiu (špecializácie),

 

Profilovými predmetmi sú:

Lingvistické predmety: Úvod do lingvistiky a zvuková rovina slovenského jazyka, Morfológia slovenského jazyka, Lexikológia slovenského jazyka, Syntax slovenského jazyka, ktoré sa vyučujú formou prednášky a seminára a Štylistika slovenského jazyka, formou prednášky, seminára a cvičenia, profilovými predmetmi sú takisto literárnohistorické predmety: Teória literatúry, Staršia slovenská literatúra Klasicizmus a preromantizmus v slovenskej literatúre, Romantizmus v slovenskej literatúre, Realizmus v slovenskej literatúre, Slovenská literatúra medzivojnového obdobia, Literatúra pre deti a mládež, ktoré sa vyučujú formou prednášky a seminára.

-       pre každú vzdelávaciu časť/ predmet definuje výstupy vzdelávania a súvisiace kritériá a pravidlá ich hodnotenia tak, aby boli naplnené všetky vzdelávacie ciele študijného programu (môžu byť uvedené len v Informačných listoch predmetov v časti Výsledky vzdelávania a v časti Podmienky absolvovania predmetu),

 

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne opísané požiadavky na ich absolvovanie, ako aj učebné výstupy (podrobne charakterizované výstupy vedomostí, zručností, postojov a autonómie), ktoré nadobudne absolvent po absolvovaní vzdelávacej časti/predmetu.

 

-       prerekvizity, korekvizity a odporúčania pri tvorbe študijného plánu,

 

Nadväznosť jednotlivých profilových predmetov a ich zaradenie do zimného alebo letného semestra v súlade s odporúčaným študijným plánom riadi podmienkami a pravidlami predpísanými príslušným študijným programom fakulty. Podľa nadväznosti sa predmety zaradené do študijného programu členia na: predmety bez nadväznosti – absolvovanie takéhoto predmetu nie je podmienené úspešným absolvovaním iného predmetu. Nadväznosť lingvistických predmetov po úvode do lingvistiky sleduje hierarchiu jazykových rovín, ide o predmety: Morfológia slovenského jazyka, Lexikológia slovenského jazyka, Syntax slovenského jazyka a Štylistika slovenského jazyka.

Nadväznosť literárnohistorických predmetov vychádza z teórie literatúry, jednotlivé obdobia sú v logickej časovej následnosti: Staršia slovenská literatúra, Klasicizmus a preromantizmus v slovenskej literatúre, Romantizmus v slovenskej literatúre, Realizmus v slovenskej literatúre, Slovenská literatúra medzivojnového obdobia. Profilový predmet Literatúra pre deti a mládež patrí medzi metodologické predmety, nasleduje po štúdiu dejín slovenskej literatúry.


-       pre každú vzdelávaciu časť študijného plánu/predmet stanoví používané vzdelávacie činnosti (prednáška, seminár, cvičenie, záverečná práca, projektová práca, laboratórne práce, stáž, exkurzia, terénne praktikum, odborná prax, štátna skúška a ďalšie, prípadne ich kombinácie) vhodné na dosahovanie výstupov vzdelávania,

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov je jednoznačne deklarovaná vzdelávacia činnosť, ktorou PF UJS zabezpečuje dosahovanie očakávaných výstupov vzdelávania.

Vo väčšine prípadov vzdelávacích častí/predmetov sa uprednostňuje vzdelávacia činnosť – prednáška alebo seminár, avšak vzhľadom aj na aktuálnu epidemiologickú situáciu považujeme za potrebné a prirodzené dané činnosti uskutočniť aj formou online činností.

V prípade vzdelávacích častí/predmetov, ktoré vyžadujú výskumné aktivity v širších oblastiach, považujeme za vhodné riešiť formou výskumných pobytov. Vzdelávacie formy, ako je záverečná práca, projektová práca sú prirodzenými formami vzdelávacej prípravy absolventa.

 

-       metódy, akými sa vzdelávacia činnosť uskutočňuje – prezenčná, dištančná, kombinovaná (v súlade s Informačnými listmi predmetov),

 

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne deklarované metódy vzdelávania, ako „prezenčné“.

 

-       osnovu/ sylaby predmetu

 

Osnovy v informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov, ktoré sú väčšinou realizované formou prednášok resp. seminárov.

 

-       pracovné zaťaženie študenta („rozsah“ pre jednotlivé predmety a vzdelávacie činnosti samostatne)

 

Pri príprave vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu sme zohľadnili pracovné zaťaženie študentov, v súlade s ECTS, a to v závislosti od pridelených kreditov a časového rozsahu v akom sa vzdelávanie uskutoční.

 

-       kredity pridelené každej časti na základe dosahovaných výstupov vzdelávania a súvisiaceho pracovného zaťaženia,

 

V prípade vzdelávacích častí/predmetov s vyššími kreditmi, kde hodinová dotácia prezenčnej výučby nebola v súlade s pracovným zaťažením študenta, sú deklarované učebné úlohy, zadania, výstupy, ktoré rieši študent riadeným samoštúdiom pod vedením učiteľa, a následným preukázaním vedomostí resp. zručností, ktoré boli vopred stanovené vo formulácii zadaní.

 

-       osobu zabezpečujúcu predmet (alebo partnerskú organizáciu a osobu) s uvedením kontaktu,

 

Prof. PhDr. Juraj Vaňko, CSc. (vankoj@ujs.sk), Doc. PeadDr. Patrik Šenkár, PhD. (senkarp@ujs.sk), Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD. (toths@ujs.sk), PaedDr. Jaroslav Vlnka, PhD. (vlnkaj@ujs.sk).

 

-       učiteľov predmetu (alebo podieľajúce sa partnerské organizácie a osoby) (môžu byť uvedené aj v IL predmetov),

 

V informačných listoch vzdelávacích častí/predmetov sú uvedení zodpovední vyučujúci.

Prof. PhDr. Juraj Vaňko, CSc., Doc. PeadDr. Patrik Šenkár, PhD., Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD., PaedDr. Jaroslav Vlnka, PhD.

 

-       miesto uskutočňovania predmetu (ak sa študijný programu uskutočňuje na viacerých pracoviskách).

PF UJS

 


d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Študijný plán študenta obsahuje predmety predpísané bakalárskym študijným programom v hodnote minimálne 180 kreditov a tento počet kreditov je jednou z podmienok riadneho dokončenia prvého stupňa vysokoškolského vzdelávania so štandardnou dĺžkou štúdia. Pre získanie príslušného po2ctu kreditov študent má absolvovať 2 povinné predmety za semester a môže vybrať jeden z dvoch povinne voliteľných predmetov v danom semestri. Kredity získané za úspešné absolvovanie predmetu sa študentovi zhromažďujú (akumulácia kreditov). Celková záťaž študenta počas jedného akademického roka je stanovená na 60 kreditov.
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

-počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia,

Za povinné predmety študent získava 122 kreditov. Z toho 116 kreditov za predmety kontaktnej výučby a pedagogickú prax (50 kreditov z prvej aprobácie, 50 z druhej aprobácie, a 16 z učiteľského základu), okrem toho študent povinne absolvuje štátnu skúšku za 6 kreditov (z toho 2 kredity za prvú aprobáciu, 2 za druhú aprobáciu, a 2 z učiteľského základu).

V jednotlivých aprobáciách môže byť rozdiel 1-2 kredity navyše, alebo na úkor povinných predmetov, tieto sú však kompenzované ponukou povinne voliteľných predmetov. Súčet kreditov za povinné a povinne voliteľné predmety ostáva konštantný: 175 kreditov.


 

-počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia,

Za povinne voliteľné predmety študent získava 53 kreditov. Z toho 49 kreditov za predmety kontaktnej výučby a pedagogickú prax (19 kreditov z prvej aprobácie – z ktorej študent píše záverečnú prácu, 15 kreditov z druhej aprobácie a 11 kreditov z učiteľského základu), okrem toho si študent povinne absolvuje obhajobu bakalárskej práce z jednej aprobácie za 8 kreditov.


-počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ ukončenie časti štúdia,

Nepovinné predmety si študent zapisuje v rámci učiteľského základu z celofakultnej ponuky nepovinných predmetov v počte min. 5 kreditov za bakalárske štúdium.  

 

-počet kreditov potrebných na skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia za spoločný základ a za príslušnú aprobáciu, ak ide o učiteľský kombinačný študijný program, alebo prekladateľský kombinačný študijný program,

Na skončenie štúdia je potrebných 180 kreditov, z toho 79 z jednej aprobácie (z ktorej študent píše bakalársku prácu), 67 z druhej aprobácie a 34 kreditov z učiteľského základu.  

 

-počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia,

Študent získava 12 kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (z toho 4 za prácu na bakalárskej práci v rámci predmetu Bakalársky seminár, a 8 za obhajobu záverečnej práce). 

 

-počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia,

Študent získava 3 kredity za pedagogickú prax v rámci učiteľského základu.

Účasť študentov na pedagogických praxiach je povinná. Praxe: Pedagogická prax 1: podmienky absolvovania predmetu stanovuje a upravuje Smernica Dekana PF UJS: Zásady realizácie pedagogickej praxe na Pedagogickej fakulte UJS. Študent postupuje podľa časti tohto dokumentu, vzťahujúcej sa na Pedagogickú prax 1, odovzdá protokol o absolvovaní praxe a vytvorí portfólio na základe vopred prekonzultovanej štruktúry, ktoré predloží vedúcemu pedagogickej praxe.


f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia sú transparentné, učiteľom vopred komunikované, uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov. V podmienkach na absolvovanie predmetov sú jasne deklarované študijné a iné povinnosti študenta počas dosahovania cieľov vzdelávania, forma plnenia študijných povinností a kritériá hodnotenia čiastkových výstupov, produktov. Výsledky hodnotenia študentov sú zaznamenané, dokumentované a archivované. Pravidlá a postupy procesu hodnotenia sú deklarované v Študijnom poriadku UJS (úplné znenie s dodatkami).

 

V priebehu vyučovania študenti dostávajú od učiteľa spätnú väzbu a priestor na opravu chýb, ako aj usmernenie k ich odstráneniu a dosiahnutiu stanoveného cieľa. Študenti majú možnosť dozvedieť sa svoje vlastné hodnotenie priebežné formatívne pri konzultácii s vyučujúcim a sumatívne cez AIS, resp. cez platformu Moodle. 

Študenti majú možnosť využiť konzultačné hodiny vyučujúcich počas každého semestra štúdia. Študenti majú prístup ku konzultáciám vyučujúcich, kde príklady dobrej praxe ukazujú, že študenti využívajú konzultačné hodiny k napredovaniu a dosiahnutiu lepších výsledkov.

V prípade neúspešného splnenia vzdelávacích predpokladov, študenti majú prístup k minimálne jednému riadnemu a dvom opravným termínom, majú možnosť podstúpenia aj komisionálnej skúšky absolvovanej v rámci troch termínov. Uvedené predpisy sú deklarované v Študijnom poriadku UJS, ako aj ďalšie postupy a pravidlá vzťahujúce na kredity, ich zhromažďovanie a prenos. Administratívnu kontrolu štúdia v akademickom informačnom systéme vykoná Študijné oddelenie podľa postupov opísaných v Študijnom poriadku UJS.


g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.


h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Témy záverečných prác sa schvaľujú, zverejňujú a prideľujú študentom v zmysle platných predpisov, ktoré stanovuje Smernica rektora č. 2/2021 o úprave, registrácii, sprístupnení a archivácii záverečných, rigoróznych a habilitačných prác na Univerzite J. Selyeho a pri konkretizácii tém sa zohľadňuje osobná dispozícia a motivácia študentov, prihliada sa na aktuálne výskumné projekty, s cieľom zainteresovania študentov na tvorivých aktivít vysokej školy, zvýšenia motivácie v rámci ich budúcej odbornej profilácie.

 

Aktuálne témy záverečných prác bakalárskeho študijného programu:

 

doc. PaedDr. Patrik Šenkár, PhD.

Prozaická tvorba Margity Figuli pre deti a mládež (Viktória Czókolyová, MJ-SJdb)

Svetová a slovenská literatúra pre deti a mládež s dievčenskou hrdinkou (Bernadett Ivanicsová, SJ-AJdb)

 

Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD.

Viacjazyčnosť v jazykovej krajine Komárna

 

doc. Dr. Ivan Halász, PhD.

Ján Kalinčiak a uhorská história

 

PaedDr. Jaroslav Vlnka, PhD.

Tematické variácie poézie Sama Chalupku

Veselohry Jána Palárika (Peter Dimitrov, MJ-SJdb)

 

PeadDr. Miroslav Kazík, PhD. MBA

Krstné (rodné) mená v kalvínskom prostredí na Slovensku v súčasnosti

Slovenská asociačná lexika u študentov maďarskej národnosti


i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

-       pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe,

Pravidlá a postupy na zadávanie, spracovanie, oponovanie, obhajoby a hodnotenie záverečných prác sú deklarované a formulované Študijnom poriadku UJS (úplné znenie s dodatkami), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2018, číslo 8.

 

-       možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov,

Študijný/výskumný pobyt, ktorým deklarujeme podporu domácej aj zahraničnej mobility študentov. Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.

V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály a pravidelne sú zverejňované informácie prostredníctvom informačných nástrojov univerzity.

Pravidlá a postupy sú sformulované v Smernici rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10).

 

-       pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov,

Vysoká škola v študijnom programe uplatňuje pravidlá a nástroje zabezpečenia výskumnej integrity a prevencie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov. V zmysle Štatútu UJS plagiátorstvo sa považuje za priestupok a je predmetom disciplinárneho konania. Vysoká škola identifikuje porušenia výskumnej integrity, plagiátorstvo a akademické podvody a realizuje opatrenia, ktoré zaručia, že porušenie týchto pravidiel nie je zlučiteľné so získaním akademického titulu. Pravidlá a postupy sú opísané v Štatúte PF UJS (2018), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2020, číslo 3), Etickom kódexe UJS dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2013, číslo 11) a Disciplinárnom poriadku pre študentov (dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy).

-       postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami,

V súlade so súčasným trendom univerzita systematizovane vyhľadáva a oslovuje študentov so špecifickými potrebami a eviduje pozorovateľný nárast týchto študentov. Študenti so špecifickými potrebami majú nárok podľa ich špecifických potrieb na podporné služby. Pravidlá a postupy sú opísané v Smernici rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9).

-       postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta.

 

Podľa Štatútu UJS študent sa stáva členom akademickej obce zápisom na štúdium niektorého zo študijných programov uskutočňovaných UJS, alebo jej fakultou. Ako člen akademickej obce na základe Štatútu UJS má právo obracať sa s návrhmi, pripomienkami a sťažnosťami na akademické samosprávne orgány – postupy a pravidlá ktorých sú definované v ich legislatívnych dokumentoch. Študenti študijného programu majú k dispozícii efektívne mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach.


5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu boli spracované do štruktúry podľa prílohy č. 1 k vyhláške MŠVVaŠ SR č. 155/2013 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠVVaŠ SR č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia.


6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PhDr. Juraj Vaňko,CSc.

funkčné miesto profesora

vankoj@ujs.sk


b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PhDr. Juraj Vaňko,CSc.

vankoj@ujs.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10389

Úvod do lingvistiky a zvuková rovina slovenského jazyka

Syntax slovenského jazyka

Štylistika slovenského jazyka

 

doc. PeadDr. Patrik Šenkár, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10667

senkarp@ujs.sk

Teória literatúry

Staršia slovenská literatúra

Klasicizmus a preromantizmus v slovenskej literatúre

Romantizmus v slovenskej literatúre

Realizmus v slovenskej literatúre

Slovenská literatúra medzivojnového obdobia

Literatúra pre deti a mládež

 

Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8439

toths@ujs.sk

Morfológia slovenského jazyka

Lexikógia slovenského jazyka


c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

Je prístupný v Akademickom informačnom systéme.


d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

doc. PeadDr. Patrik Šenkár, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10667

senkarp@ujs.sk

 

Dr. habil. Sándor János Tóth, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8439

toths@ujs.sk

 

prof. PhDr. Juraj Vaňko,CSc.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10389

vankoj@ujs.sk

 

PeadDr. Jaroslav Vlnka, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14327

vlnkaj@ujs.sk


e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Je prístupný v Akademickom informačnom systéme UJS.


f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

Je prístupný v Akademickom informačnom systéme UJS.

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Mgr. art. Rita Báncziová, 129293@student.ujs.sk


h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Mgr. Norbert Istvánik, istvanikn@ujs.sk


i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent: Zsuzsanna Farkas, farkasz@ujs.sk

Kariérny poradca: Mgr. Norbert Istvánik, istvanikn@ujs.sk

Ubytovací referát: Mgr. Attila Duba, dubaa@ujs.sk 


8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Vyučovanie na študijnom programe Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry prebieha v budove Pedagogickej fakulty UJS. V každej miestnosti je zabudovaný projektor s možnosťou pripojenia na počítač cez VGA port, čo umožňuje používanie prezentačnej techniky na vyučovacích hodinách. Miestnosť č. T107 slúži, ako odborná učebňa pre študentov študijného odboru. Vybavenie odbornej učebne: plagáty o slovenskej literatúre (15 ks), nástenné mapy (2 ks), miniknižnica katedry (cca. 50 odborných kníh, atlasy), nástenné plagáty na vyučovanie slovenčiny v ZŠ a SŠ, učebnice slovenského jazyka a literatúry na ZŠ a SŠ s VJM aj pre slovenské školy. Kabinet katedry zabezpečujúcej ŠP: Čajka B 107a, 107b


b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnica umožňuje prezenčný prístup k študijnej literatúre pre študijný program, a to najmenej v rozsahu povinnej literatúry uvedenej v informačných listoch predmetov. V súčasnosti UK UJS eviduje viac ako 12 206 titulov k odboru, z toho viac ako 1000 titulov týkajúcich sa predloženého študijného programu. Katedra slovenského jazyka masívne prispieva k rozvoju knižničného fondu zaobstarávaním odbornej literatúry súvisiacej so študijným programom, napr. z prostriedkov projektu KEGA 001UJS-4/2018. V univerzitnej knižnici sa používa knižničný informačný systém DAWINCI, ktorý je moderný knižnično-informačný systém, integrujúci najnovšie prvky z oblasti serverových aplikácií, databázových systémov, dokumentového manažmentu a v spojení s poznatkami a skúsenosťami knižníc ich pretavuje do komplexného multimediálneho knižničného a informačného systému. Systém poskytuje používateľom prístup k jednotlivým knižničným fondom prostredníctvom On-line katalógu OPAC cez webové stránky. Univerzitná knižnica UJS je podobne, ako ostatné univerzitné knižnice zapojená do centrálneho registra evidencie publikačnej činnosti pre potreby MŠVVŠ SR. Prístup študentov a pedagógov k potrebným databázam je riešený aj vzdialeným prístupom cez CVTI SR. Cez tento prístup je riešený aj prístup k zahraničným vedeckým časopisom prístupných v online databázach jednotlivých vydavateľstiev. Univerzitná knižnica organizuje workshopy, ktoré podporujú orientovanie sa v publikačných databázach a prácu s literárnymi zdrojmi.


c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Pre potreby dištančného vzdelávania alebo vzdelávania kombinovanou formou univerzita má v prevádzke 4 servery s videokonferenčným systémom BigBlueButton. Alternatívnym nástrojom na dištančné vzdelávanie je aj platforma MS Teams, ako súčasť balíka Office 365 A1 for faculty, ktorá je k dispozícii pre všetkých učiteľov aj študentov. Ešte v roku 2015 bol na UJS vytvorený a zavedený do prevádzky e-learningový systém na báze open-source LMS Moodle. Tento systém bol v roku 2017 čiastočne integrovaný so systémom WeBWorK. Tento komplexný systém bol prevádzkovaný aj v roku 2019. Moodle aj naďalej ponúka možnosť zverejňovania študijných a pomocných materiálov k jednotlivým predmetom, možnosti zadávania domácich úloh a elektronického testovania vedomostí v autorizovanej zóne. WeBWorK k tomu dáva možnosť automatizovaného generovania, zadávania a vyhodnocovania matematických úloh. Popri možnosti káblového pripojenia, ktorá je k dispozícii v ŠD, UK a na iných vybraných miestach, majú študenti vo všetkých budovách UJS prístup na internet prostredníctvom WiFi siete. K pripojeniu k sieti je potrebná autentifikácia osoby (prihlasovacie meno a heslo). V roku 2016 bol zavedený centrálny tlačový systém, ktorý je dostupný aj pre študentov. Študenti majú možnosť pridávať kredit na svoje účty v pokladni UJS.  


d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Z hľadiska zabezpečovania vzdelávacích činností na študijnom programe hlavnými partnermi sú cvičné školy, školské zariadenia a cvičné materské školy, na ktorých sa uskutočňuje pedagogická prax študentov Pedagogickej fakulty UJS.

Pedagogická fakulta je zmluvne zviazaná s viac ako tridsiatimi cvičnými školami na Slovensku. Cvičné školy sú nielen v Komárne, ale aj napr. v Dunajskej Strede, vo Veľkom Mederi, v Galante, v Nových Zámkoch, v Rožňave, v Kráľovskom Chlmci, v Bratislave, v Šahách, v Štúrove, vo Veľkých Kapušanoch, v Kolárove a v Rimavskej Sobote.

V rámci pedagogickej praxe študenti pozorujú a analyzujú edukačný proces, naučia sa aplikovať teoretické poznatky získané počas štúdia všeobecno-vzdelávacích predmetov, všeobecných a odborových didaktík a postupne si osvojujú pedagogické zručnosti potrebné na výkon pedagogickej profesie.

e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

https://tkk.ujs.sk/hu/felepites-selyejanosegyetem/magyar-nyelv-es-irodalom-tanszek.html#a-tanulm%C3%A1nyi-program-infrastrukt%C3%BAr%C3%A1ja


https://www.youtube.com/watch?v=1IvvlL0ynKg 

f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

UJS svojim študentom ponúka zahraničné študijné mobility v rámci mobilitných programov Erasmus+, programu Makovecz, CEEPUS a rôznych odborných stáží z ponuky Inštitúcie Balassi (Mobilitné granty Ministerstva ľudských zdrojov MR).

V súčasnosti UJS má 118 uzatvorených bilaterálnych zmlúv, memoránd a medziinštitucionálnych dohôd so 63 partnerskými inštitúciami v 15 krajinách Európy ako aj medziinštitucionálne dohody v partnerských krajinách mimo EU v rámci aktivity KA107.

Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály, letáky a brožúry. Zároveň úsek pre medzinárodné vzťahy UJS pravidelne zverejňuje informácie o činnosti na internetovej stránke Erasmus+ UJS a hromadne zasiela informácie študentom, učiteľom a zamestnancom UJS prostredníctvom informačných nástrojov univerzity. Jazyková podpora pre študentov je zabezpečená prostredníctvom online nástroja jazykovej podpory OLS (On-line Linguistic Support) v rámci programu Erasmus+.

Partnerské inštitúcie

https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/partneri.html

Erasmus+

Mobilita študentov za účelom štúdia:

http://erasmus.ujs.sk/sk/studium.html

Mobilita študentov za účelom stáže:

http://erasmus.ujs.sk/sk/staz.html

Návod pre študentov na prihlasovanie:

http://erasmus.ujs.sk/sk

Kontakty koordinátorov:

http://erasmus.ujs.sk/sk/kontakt.html

Program Makovecz

https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/makovecz.html

Ostatné mobilitné programy

https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/mobilita.html

9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Základným predpokladom prijatia uchádzača na bakalárske štúdium študijného programu Učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry v kombinácii je v zmysle zákona o vysokých školách je získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania s maturitou, a to aj s maturitou zo slovenského jazyka a literatúry. Požadovaným dokladom o nadobudnutí vzdelania je doručená úradne overená kópia maturitného vysvedčenia.


b) - Postupy prijímania na štúdium.

V prípade prekročenia plánovaného počtu študentov v bakalárskom študijnom programe bude pre určenie poradia uchádzačov rozhodujúce bodové hodnotenie. Po posúdení splnenia základných podmienok prijatia na štúdium budú prijatí ti uchádzači, ktorí dosiahli v jednotlivých kritériách v súčte najvyšší počet bodov.

Poradie prijatých uchádzačov bude stanovené na základe súčtu bodov podľa nasledujúcich kritérií.

1. kritérium: priemer známok z koncoročného hodnotenia za 1‒3. ročník SŠ (v prípade študentov 5 ročného alebo 8 ročného gymnázia za posledné 3 roky SŠ) a za 1. polrok za posledný ročník SŠ. Maximálny počet 30 bodov.

Body     priemer

          od       do

30       1,00     1,10

28       1,11     1,25

26       1,26     1,35

24       1,36     1,45

22       1,46     1,55

20       1,56     1,65

18       1,66     1,75

16       1,76     1,85

14       1,86     1,90

12       1,91     1,95

10       1,96     2,00

8         2,01     2,05

6         2,06     2,10

4         2,11     2,15

2         2,16     2,2

0         2,21     a viac

 

2. kritérium: súťaže a iné aktivity. Maximálny počet 10 bodov. Ak uchádzač získa maximálnych 10 bodov z jednej z uvedených kategórií, ostatné jeho činnosti sa už nezarátavajú.

- Stredoškolská odborná činnosť (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

- Získanie umiestnenia na recitačných súťažiach (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

- Získanie umiestnenia na súťažiach umeleckých činností (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

- Získanie umiestnenia na športových súťažiach (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

Prijímacia komisia bude vedieť zohľadniť len tie výsledky na súťažiach, ktoré uchádzač riadne dokumentuje diplomom, osvedčením, alebo iným hodnoverným dokladom.

O prijatí na štúdium rozhoduje dekan Pedagogickej fakulty UJS na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami stanovenými pre prijatie.

 

Elektronická prihláška na UJS - tutoriál:

https://www.youtube.com/watch?v=Q2vkYKM-ZDw&t=19s


c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

2021/22

12

11

2020/21

13

10

2019/20

20

6

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Názory študentov na kvalitu študijného programu sú priebežne monitorované počas výučby, na základe individuálneho prístupu k študijným skupinám, pedagógovia samostatne vyberajú spôsob monitorovania. Medzi spôsobmi monitorovania prevažujú neformálne rozhovory so študentmi a online dotazníky, ktoré umožňujú individuálny prístup ku konkrétnej skupine a dynamické zmeny. Na hodnotenie spokojnosti študentov s predmetom majú pedagógovia možnosť využiť v rámci platformy Moodle nástroj Spätná väzba.


b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Kariérne a poradenské centrum Univerzity J. Selyeho poskytuje študentom univerzity poradenské, psychologické, pracovno-právne služby v priebehu ich štúdia, sleduje úspešnosť štúdia a monitoruje uplatniteľnosť absolventov na trhu práce v záujme zvyšovania kvality konkrétnych študijných programov.

Univerzita J. Selyeho buduje absolventský portál pre bývalých študentov, absolventov univerzít, ktorý má dlhoročné tradície v Západnej Európe a v Amerike, najmä z dôvodu, že univerzity považujú za dôležité, aby po ukončení štúdia a získaní diplomu naďalej mali kontakt so svojimi bývalými študentmi, absolventmi. Základom absolventského portálu Univerzity J. Selyeho je portál www.ujs.sk/alumni, kde sa absolventi môžu zaregistrovať a stať sa členom tohto systému a spoločenstva bývalých študentov. Po registrácii budú absolventi informovaní o dianiach a podujatiach na univerzite, o stretnutiach absolventov, a pod.

Univerzita J. Selyeho kladie veľký dôraz na sledovanie kariéry svojich absolventov. Absolventi, ktorí sa zaregistrujú, môžu prostredníctvom dotazníka poskytnúť informácie o svojom zamestnaní, čím prispievajú k vytvoreniu správneho obrazu o úspešnosti uplatnenia našich absolventov na trhu práce.

Pre návštevníkov portálu bude k dispozícii zoznam študentov univerzity (podľa rôznych kritérií), ktorí úspešne absolvovali a ukončili svoje štúdium prevzatím diplomu.


c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Kariérne a poradenské centrum Univerzity J. Selyeho poskytuje študentom univerzity poradenské, psychologické, pracovno-právne služby v priebehu ich štúdia, sleduje úspešnosť štúdia a monitoruje uplatniteľnosť absolventov na trhu práce v záujme zvyšovania kvality konkrétnych študijných programov.

Univerzita J. Selyeho buduje absolventský portál pre bývalých študentov, absolventov univerzít, ktorý má dlhoročné tradície v Západnej Európe a v Amerike, najmä z dôvodu, že univerzity považujú za dôležité, aby po ukončení štúdia a získaní diplomu naďalej mali kontakt so svojimi bývalými študentmi, absolventmi. Základom absolventského portálu Univerzity J. Selyeho je portál www.ujs.sk/alumni, kde sa absolventi môžu zaregistrovať a stať sa členom tohto systému a spoločenstva bývalých študentov. Po registrácii budú absolventi informovaní o dianiach a podujatiach na univerzite, o stretnutiach absolventov, a pod.

Univerzita J. Selyeho kladie veľký dôraz na sledovanie kariéry svojich absolventov. Absolventi, ktorí sa zaregistrujú, môžu prostredníctvom dotazníka poskytnúť informácie o svojom zamestnaní, čím prispievajú k vytvoreniu správneho obrazu o úspešnosti uplatnenia našich absolventov na trhu práce.

Pre návštevníkov portálu bude k dispozícii zoznam študentov univerzity (podľa rôznych kritérií), ktorí úspešne absolvovali a ukončili svoje štúdium prevzatím diplomu.


11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Štipendijný poriadok UJS dostupný z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2018, číslo 2

Smernica rektora 5/2013  o študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS,  dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2021, číslo 5)

Smernica rektora UJS č. 10/2010 o zásadách požičiavania prenosných počítačov študentom (v znení dodatku č. 1), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/ Vnútorné akty riadenia, rok 2011, číslo 7)

Smernica rektora č. 1/2021 Školné a poplatky spojené so štúdiom na Univerzite J. Selyeho na akademický rok 2021/2022, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2021, číslo 6.

Smernica Č. 9/2020, ktorou sa vydáva Domový a ubytovací poriadok ŠD UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2020, číslo 29.

Imatrikulačný a promočný poriadok UJS (2015), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2015, číslo 5.

Smernica č. 8/2016 O vydávaní dokladov o absolvovaní štúdia na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 10.

Smernica rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok, Univerzitnej knižnice UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2014, číslo 2.

Štatút študentskej samosprávy, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2010, číslo 8.

Smernice rektora Č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10

Smernica rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9

Smernica rektora č. 6/2016 o slobodnom prístupe k informáciám dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 8

 

Vnútorný systém zabezpečovania kvality vysokoškolského vzdelávania na Univerzite J. Selyeho (2021)

https://www.ujs.sk/documents/minosegbiztositas/Vnutorny%20system%20zabezp%20kvality%20na%20UJS_final%208.%207.%202021.pdf

 

Študijný poriadok:

https://www.ujs.sk/documents/%c5%a0tudijn%c3%bd%20poriadok%20UJS%202022%20-%20final,%20%c3%ba%c4%8dinn%c3%bd%201.%209.%202022.pdf

 

Smernica rektora č. 2/2021 o úprave, registrácii, sprístupnení a archivácii záverečných, rigoróznych a habilitačných prác na Univerzite J. Selyeho. 2021. Komárno: UJS

https://www.ujs.sk/documents/Smernica_c.2-2021o_zaverecnych_pracach_.pdf

 

Smernica rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/1422266661783.pdf

 

Smernica rektora 5/2013  o študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/1422266923050.pdf

 

Disciplinárny poriadok pre študentov

http://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Disciplinarny.poriadok.pre.studentov.pdf

 

Rokovací poriadok disciplinárnej komisie pre študentov

https://www.ujs.sk/documents/rokovaci.pdf

 

Etický kódex Univerzity J. Selyeho 

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/eticky_kodex_ujs.pdf

 

Smernica č. 8/2016 O vydávaní dokladov o absolvovaní štúdia na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 10) - https://www.ujs.sk/documents/Smernica_c8_2016_o_vydavani_dokladov_o_absolvovani_studia_UJS_2016_vratane_1_a_2_dodatku.pdf

 

Disciplinárny poriadok pre študentov Pedagogickej fakulty UJS 

http://pf.ujs.sk/documents/belso.eloirasok/Disciplin%C3%A1rna%20komisia_Disciplin%C3%A1rny%20poriadok%20pre%20%C5%A1tudentov%20PF%20UJS.pdf

 

Smernica rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami

https://www.ujs.sk/documents/Smernica.7.2016.pdf