Študijný program | DDed22 - Didaktika dejepisu |
Štúdium | Stupeň - III. - tretí stupeň, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium |
Typ dokumentu | Opis študijného programu |
Názov vysokej školy | Univerzita J. Selyeho |
Sídlo vysokej školy | Bratislavská cesta 3322, 94501 Komárno |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Bratislavská cesta 3322, 945 01 Komárno |
Absolvent disponuje systematickým, uceleným a komplexným súborom odborných vedomostí a spôsobilostí predovšetkým v oblasti didaktiky dejepisu, ale všeobecnejšie aj v oblasti pedagogickej vedy, teórie a praxe, vrátane širších filozofických, socio-kultúrnych, historicko spoločenských a pedagogicko-psychologických kontextov. Po absolvovaní hlavných profilových predmetov študijného programu (t.j. Didaktiky dejepisu, Metodológie historického výskumu, Matematicko-štatistických metód v pedagogickom výskume a Didaktickej analýzy učiva a učebníc dejepisu) absolvent bude disponovať dôkladnými profesionálnymi vedomosťami v oblasti vyučovania dejepisu na všetkých úrovniach edukačnej činnosti, a bude pripravený na vykonávanie špeciálno-odborných prác v oblasti didaktiky dejepisu. Dôkladné poznanie metód a postupov pedagogických vied a metód pedagogického výskumu na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám dokáže využívať na identifikovanie, analyzovanie a riešenie edukačných problémov, na aktívne získavanie nových znalostí a informácií, ich kritickú analýzu, ich využívanie v teoretických a praktických aplikáciách pre rozvoj tak didaktiky dejepisu ako aj širších pedagogických vied. Absolvent je schopný iniciovať, projektovať, manažovať (obsahovo, personálne aj organizačne) a hodnotiť riešenia koncepčných problémov v školstve, vo vysokoškolskom prostredí, alebo v štátnej správe. Absolvent v procese permanentného sebavzdelávania dokáže tvorivo využívať vedomostný potenciál na posúdenie a modifikovanie vlastnej odbornej činnosti z hľadiska sociálnych, etických a environmentálnych kritérií.
Absolvent doktorandského štúdia Didaktiky dejepisu môže nájsť uplatnenie ako pedagogický alebo vedecko-výskumný pracovník v univerzitných, akademických a iných vzdelávacích, vedecko-výskumných inštitúciách národného ako aj európskeho charakteru. Môže sa uplatniť ako pedagóg expert, tj. špecialista s dôkladnými vedomosťami hlavne v oblasti vyučovania dejepisu na všetkých úrovniach edukačnej činnosti. Absolvent je pripravený na vykonávanie práce editora a/alebo odborného lektora učebníc dejepisu, ktorý pozná tak národné ako aj medzinárodné súčasné trendy didaktiky dejepisu. Dokáže profesionálne vykonávať prácu vysokoškolského učiteľa, prácu v teoretickom aj v aplikovanom výskume, prácu inovatívne koncepčného, programového pracovníka, evalvátora v štátnej správe v školstve a osvete. Uplatnenie môže nájsť aj ako učiteľ regionálneho školstva v zmysle zákona 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch. Absolventi študijného programu pri posudzovaní ich uplatniteľnosti na trhu práce budú spadať do kategórie "011 Vzdelávanie" podľa medzinárodnej štandardnej klasifikácie (International Standard Classification of Education: Fields of Education and Training 2013)
Nerelevantné
Doktorandi v akademickom roku 2022/2023 – Didaktika dejepisu, https://pf.ujs.sk/sk/struktura/katedra-historie.html#doktorandsk%C3%BD-program
Meno: Mgr. László Bese (štúdium úspešne ukončil 14.07.2022).
Meno: Mgr. Tibor Nagy (štúdium úspešne ukončil 25.08.2022)
Meno: Dorottya Szepessyné Judik (štúdium úspešne ukončila 22.08.2022)
Mgr. László Bese, PhD. (doktorandské štúdium úspešne ukončil 14.07.2022). Absolvent vyhovel podmienkam výberového konania na obsadenie miesta odborného asistenta na Katedra histórie vypísaného dňa 22. 4. 2022. Od 01. 09. 2022 je odborným asistentom na Katedre histórie. https://pf.ujs.sk/sk/struktura/katedra-historie.html#vyu%C4%8Duj%C3%BAci
Jedná sa o nový študijný program.
Štúdium doktorandského študijného programu sa skladá z troch častí:
z časti študijnej (prednášky, semináre a samostatné štúdium),
z časti vedeckej (vedecko-výskumná, publikačná činnosť) a
z časti pedagogickej (vyučovanie a príbuzné činnosti).
Študijný program Didaktika dejepisu v treťom stupni vysokoškolského štúdia je organickou súčasťou študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy, zároveň je integrálnou súčasťou pedagogického programnu a odbornej činnosti Katedry histórie. Má poskytnúť vedecké vzdelanie potrebné pre výskum v oblasti teórie a praxe Didaktiky dejepisu ako aj niektorých súvzťažných disciplín na všetkých stupňoch vzdelávania vrátane vzdelávania dospelých, ako i jeho aplikácie do školskej i mimoškolskej praxe.
Doktorandský študijný program sleduje v študijnej časti:
--prehlbovanie vedomostí a odborných spôsobilostí študentov (didaktika dejepisu, metodológia historického výskumu, vybrané problémy národných a všeobecných dejín)
--prehlbovanie vedomostí a odborných spôsobilostí študentov v špeciálnej oblasti národnostného školstva, hlavne Maďarskej komunity na Slovensku, vrátane súčasných aspektov vyučovania dejepisu národnostných menšín
--prehlbovanie aktuálnych filozofických, socio-kultúrnych, pedagogicko-psychologických, historicko-spoločenských súvislostiach výchovy a vzdelávania a spôsoboch ich riešenia (matematicko-štatistické metódy v pedagogickom výskume, didaktická analýza učiva a učebníc dejepisu)
--prehlbovanie znalostí študentov z edukačných vied, informácií a poznatkov o najnovšom stave a výsledkoch vedeckého bádania v oblasti pedagogických a príbuzných vied a to v medzinárodnom ponímaní (práca s historickými prameňmi, plánovanie vyučovacieho procesu, odborná komunikácia v anglickom/nemeckom jazyku)
Doktorandský študijný program sleduje vo vedeckej časti:
--vedenie študenta k vnímaniu a riešeniu pedagogického, vedeckého problému z odboru, vr8tane školsko-manažérskych aspektov edukácie,
--rozvíjanie schopnosti študenta pri dodržiavaní etických zásad a vedeckého jazyka formulovať vlastné závery vedeckej práce, kvalifikovane ich komunikovať, diskutovať o nich a prezentovať ich na vedeckých konferenciách, publikovať vo vedeckých časopisoch.
Konkrétny spôsob foriem výučby, jej kritérií a požadovaných cieľov je podrobnejšie rozpísaný pre každý predmet predloženého študijného programu, čo poskytuje aj informačný list predmetu.
Študent doktorandského študijného programu Didaktika dejepisu si v rámci plnenia náležitostí študijného programu, resp. jeho kompletného absolvovania a získania potrebného minimálneho počtu kreditov a za pomoci školiteľa vytvára vlastný študijný plán, v ktorom:
- samostatnými aktivitami rieši zadaný vedecký problém z odboru (tému dizertačnej práce),
- seminárnou formou a prostredníctvom individuálneho vedenia svojho školiteľa vyhodnocuje získavané odborné a vedecké informácie, osvojuje si štandardné metódy a formy vedeckovýskumnej činnosti,
- podieľa sa na výučbe predmetov na prvom stupni vysokoškolského vzdelávania v odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy.
Študijný program: DDed – Didaktika dejepisu - (Jednoodborové štúdium, doktorandský III. st., externá forma)
Študijný odbor: 38. - učiteľstvo a pedagogické vedy. ŠP Didaktika dejepisu (III. stupeň) bol zosúladený bez úpravy, nedošlo k doplneniu alebo vypusteniu povinných predmetov alebo povinne voliteľných predmetov, zmene podmienok na riadne skončenie štúdia alebo k úprave informačného listu povinného predmetu alebo povinne voliteľného predmetu (okrem aktualizácia vyučujúceho, odporúčanej literatúry alebo hodnotenia predmetu, čo sa nepovažuje za úpravu) – t. j. študenti všetkých ročníkov majú z tohto hľadiska rovnakú cestu v štúdiu. Študijný plán je dostupný v Akademickom informačnom systéme UJS.
V študijnej časti študent absolvuje povinné predmety, vyberá si predmety spomedzi povinne voliteľných a výberových predmetov. Študentovi sa udeľujú kredity za absolvovanie predmetov vo vedeckej časti študijného plánu. Študent absolvuje štátnicové predmety: písomnú časť dizertačnej skúšky, ústnu časť dizertačnej skúšky, dizertačnú prácu a jej obhajobu.
Profilovými predmetmi nášho študijného programu Didaktika dejepisu sú: z okruhu povinných predmetov Didaktika dejepisu; a Metodológia historického výskumu. Z okruhu povinne voliteľných predmetov Matematicko-štatistické metódy v pedagogickom výskume; a Didaktická analýza učiva a učebníc dejepisu. Z okruhu voliteľných predmetov Plánovanie vyučovacieho procesu; a Súčasné aspekty vyučovania dejepisu národnostných menšín.
V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne opísané požiadavky na ich absolvovanie, ako aj učebné výstupy (podrobne charakterizované výstupy vedomostí, zručností, postojov a autonómie), ktoré nadobudne absolvent po absolvovaní vzdelávacej časti/predmetu.
Nadväznosť jednotlivých odborných predmetov definuje prerekvizity predmetov študijného programu. Profilový predmet Didaktika dejepisu je základ pre predmety Vybrané historické problémy národných a všeobecných dejín. Profilový predmet Matematicko-štatistické metódy v pedagogickom výskume je základom pre plánovanie pedagogického výskumu. Predmet Súčasné aspekty vyučovania dejepisu národnostných menšín zabezpečuje odborný základ pre profesionálnu analýzu učebníc dejepisu. Aj keď jednotlivé predmety študijného programu nie sú nastavené v striktnej priamej nadväznosti, z odborného hľadiska sú v organickej vzájomnej súvislosti. Prerekvizitami predmetov štátnej skúšky sú profilové predmety a absolvovanie povinných vzdelávacích častí/ predmetov študijného programu.
V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov je jednoznačne deklarovaná vzdelávacia činnosť, ktorou PF UJS zabezpečuje dosahovanie očakávaných výstupov vzdelávania.
Vo väčšine prípadov vzdelávacích častí/predmetov sa uprednostňuje vzdelávacia činnosť – prednáška alebo seminár, avšak vzhľadom aj na aktuálnu epidemiologickú situáciu považujeme za potrebné a prirodzené dané činnosti uskutočniť aj formou online činností.
V prípade vzdelávacích častí/predmetov, ktoré vyžadujú výskumné aktivity v širších oblastiach, považujeme za vhodné riešiť formou výskumných pobytov.
Vzdelávacie formy, ako je záverečná práca, projektová práca sú prirodzenými formami vzdelávacej prípravy absolventa na dizertačný projekt a dizertačnú prácu.
V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne deklarované metódy vzdelávania, ako „prezenčné“.
Osnovy v informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov, ktoré sú väčšinou realizované formou prednášok resp. seminárov.
Pri príprave vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu sme zohľadnili pracovné zaťaženie študentov, v súlade s ECTS, a to v závislosti od pridelených kreditov a časového rozsahu v akom sa vzdelávanie uskutoční.
V prípade vzdelávacích častí/predmetov s vyššími kreditmi, kde hodinová dotácia prezenčnej výučby nebola v súlade s pracovným zaťažením študenta, sú deklarované učebné úlohy, zadania, výstupy, ktoré rieši študent riadeným samoštúdiom pod vedením učiteľa, a následným preukázaním vedomostí resp. zručností, ktoré boli vopred stanovené vo formulácii zadaní.
Prof. Dr. Péter Tóth, PhD. (tothp@ujs.sk) ako garant št. programu (ZOŠP)
Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk) ako spolugarant št. programu (ZOPP)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15510]
Dr. habil. Attila Simon, PhD. (simona@ujs.sk) ako spolugarant št. programu (ZOPP)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15508]
dr. habil. Szarka László, CSc. (szarkal@ujs.sk) ako ZOPP
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15512
dr. habil Popély Árpád, PhD. (popelya@ujs.sk) ako ZOPP
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15561
V informačných listoch vzdelávacích častí/predmetov sú uvedení zodpovední vyučujúci.
Prof. Dr. Péter Tóth, PhD. (tothp@ujs.sk)
Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk)
Dr. habil. Attila Simon, PhD. (simona@ujs.sk)
Dr. habil. László Szarka, CSc. (szarkal@ujs.sk)
Dr. habil. Árpád Popély, PhD. (popelya@ujs.sk)
Dr. habil. PaedDr. Kinga, Horváth, PhD. (horvathki@ujs.sk)
Prof. Dr. András Németh, DSc. (nemetha@ujs.sk)
Dr. habil. Anna Tóthné Litovkina, PhD. (litovkinaa@ujs.sk)
Dr. phil. Mgr. Attila Mészáros (meszarosa@ujs.sk)
Univerzita J. Selyeho, Pedagogická fakulta, Katedra histórie, Komárno
Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia za povinné predmety v študijnej časti: 30. Počet kreditov za povinne voliteľné predmety a za voliteľné, alebo výberové predmety v študijnej časti: min. 30. Počet kreditov za vedeckú časť: min. 70. Počet kreditov za štátnicové predmety: písomná časť dizertačnej skúšky 10, ústna časť dizertačnej skúšky: 10. Počet kreditov za dizertačnú prácu a jej obhajobu: 30.
Pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia sú transparentné, učiteľom vopred komunikované, uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov. V podmienkach na absolvovanie predmetov sú jasne deklarované študijné a iné povinnosti študenta počas dosahovania cieľov vzdelávania, forma plnenia študijných povinností a kritériá hodnotenia čiastkových výstupov, produktov. Výsledky hodnotenia študentov sú zaznamenané, dokumentované a archivované. Pravidlá a postupy procesu hodnotenia sú deklarované v Študijnom poriadku UJS (úplné znenie s dodatkami), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2018, číslo 8), vo Všeobecných zásadách doktorandského štúdia UJS (2013), (dostupné z AIS UJS Dokumenty/Pedagogická fakulta - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2013, číslo 6) a v Smernici dekana č. 2/2017 o Kritériách hodnotenia dizertačnej práce a jej obhajoby na PF UJS (dostupné z AIS UJS Dokumenty/Pedagogická fakulta - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2017, číslo 2).
V priebehu vyučovania študenti dostávajú od učiteľa spätnú väzbu a priestor na opravu chýb, ako aj usmernenie k ich odstráneniu a dosiahnutiu stanoveného cieľa. Študenti majú možnosť dozvedieť sa svoje vlastné hodnotenie priebežné formatívne pri konzultácii s vyučujúcim a sumatívne cez AIS, resp. cez nami bežne používané online platformy. Študenti majú možnosť využiť konzultačné hodiny vyučujúcich počas každého semestra štúdia, a to aj v online forme. Študenti majú prístup ku konzultáciám vyučujúcich, kde príklady dobrej praxe ukazujú, že študenti využívajú konzultačné hodiny k napredovaniu a dosiahnutiu lepších výsledkov. V prípade neúspešného splnenia vzdelávacích predpokladov, študenti majú prístup k minimálne jednému riadnemu a dvom opravným termínom, majú možnosť podstúpenia aj komisionálnej skúšky absolvovanej v rámci troch termínov. Uvedené predpisy sú deklarované v Študijnom poriadku UJS (pod čl.10.) ako aj ďalšie postupy a pravidlá vzťahujúce na kredity, ich zhromažďovanie a prenos (čl. 11.) Administratívnu kontrolu štúdia v akademickom informačnom systéme vykoná Študijné oddelenie podľa postupov opísaných v Študijnom poriadku UJS (čl.10).
Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos (čl. 11) čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.
Všetky náležité aktuálne informácie ohľadne doktorandského štúdia v študijnom programe Didaktika dejepisu na Katedre histórie PF UJS sú dostupné na webovej stránke programu, vrátane zoznamu tém na akademický rok 2022/2023 (https://pf.ujs.sk/documents/2022_03_Zoznam%20_tem_2022.03.25.pdf
Pravidlá a postupy na zadávanie, spracovanie, oponovanie, obhajoby a hodnotenie dizertačných prác deklarujú a formulujú nasledovné interné dokumenty:
Študijný poriadak UJS (úplné znenie s dodatkami) (https://ais2.ujs.sk/ais/files/1612789385631.PDF?appId=2039328259&contentType=application/pdf&antiCache=-58345437422000&file=1612789385631.PDF);
Pravidlá schvaľovania školiteľov doktorandského štúdia (AIS UJS Dokumenty/Pedagogická fakulta - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2017, číslo 1)
Smernica rektora č. 3/2021 k prijímaciemu konaniu na doktorandské štúdium na Univerzite J. Selyeho
Všeobecné zásady doktorandského štúdia UJS (2013)(dostupné z AIS UJS Dokumenty/Pedagogická fakulta - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2013, číslo 6) –
Smernica dekana č. 2/2017 o Kritériách hodnotenia dizertačnej práce a jej obhajoby na PF UJS (dostupné z AIS UJS Dokumenty/Pedagogická fakulta - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2017, číslo 2);
Smernica dekana č. 2/2021, Kritériá hodnotenia dizertačnej skúšky na PF UJS v zmysle Štandardov pre študijné programy, 2021 (dostupné z AIS UJS Dokumenty/Pedagogická fakulta - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2021).
možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov,
Do študijného plánu doktorandského študijného programu je zakomponovaný povinne voliteľný predmet Študijný/výskumný pobyt, ktorým deklarujeme podporu domácej aj zahraničnej mobility študentov. Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos (čl. 11) čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.
V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály a pravidelne sú zverejňované informácie prostredníctvom informačných nástrojov univerzity.
Pravidlá a postupy sú sformulované v Smernici rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10)
Vysoká škola v študijnom programe uplatňuje pravidlá a nástroje zabezpečenia výstupnej integrity a prevencie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov. V zmysle Štatútu UJS plagiátorstvo sa považuje za priestupok a je predmetom disciplinárneho konania. Vysoká škola identifikuje porušenia výskumnej integrity, plagiátorstvo a akademické podvody a realizuje opatrenia, ktoré zaručia, že porušenie týchto pravidiel nie je zlučiteľné so získaním akademického titulu. Pravidlá a postupy sú opísané v Štatúte PF UJS (2018), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS - legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2020, číslo 3), Etickom kódexe UJS dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2013, číslo 11) a Disciplinárnom poriadku pre študentov (dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy).
V súlade so súčasným trendom univerzita systematizovane vyhľadáva a oslovuje študentov so špecifickými potrebami a eviduje pozorovateľný nárast týchto študentov. Študenti so špecifickými potrebami majú nárok podľa ich špecifických potrieb na podporné služby. Pravidlá a postupy sú opísané v Smernici rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9).
postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta.
Podľa Štatútu UJS študent sa stáva členom akademickej obce zápisom na štúdium niektorého zo študijných programov uskutočňovaných UJS, alebo jej fakultou. Ako člen akademickej obce na základe Štatútu UJS má právo obracať sa s návrhmi, pripomienkami a sťažnosťami na akademické samosprávne orgány – postupy a pravidlá ktorých sú definované v ich legislatívnych dokumentoch. Študenti študijného programu majú k dispozícii efektívne mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach.
Informačné listy vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu boli spracované do štruktúry podľa prílohy č. 1 k vyhláške MŠVVaŠ SR č. 155/2013 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠVVaŠ SR č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia.
https://www.ujs.sk/sk/studium/harmonogram-akademickeho-roka.html
Rozvrhy pre jednotlivé študijné podprogramy sú vygenerovateľné z AIS UJS.
Prof. Dr. Péter Tóth, PhD. (tothp@ujs.sk) vysokoškolský učiteľ, profesor ako garant študijného programu (Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu).
Prof. Dr. Péter Tóth, PhD. (tothp@ujs.sk)
Matematicko-štatistické metódy v pedagogickom výskume
Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15510]
Didaktika dejepisu a Didaktická analýza učiva a učebníc dejepisu
Dr. habil. Attila Simon, PhD. (simona@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15508]
Súčasné aspekty vyučovania dejepisu národnostných menšín
Dr. habil. László Szarka, CSc. (szarkal@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15512]
Metodológia historického výskumu ; Práca s historickými prameňmi
Dr. habil. Árpád Popély, PhD. (popelya@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15561]
Vybrané problémy všeobecných dejín
Je prístupný v Akademickom informačnom systéme.
Prof. Dr. Péter Tóth, PhD. (tothp@ujs.sk)
Matematicko-štatistické metódy v pedagogickom výskume
Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15510]
Didaktika dejepisu ; Didaktická analýza učiva a učebníc dejepisu ; Plánovanie vyučovacieho procesu
Dr. habil. Attila Simon, PhD. (simona@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15508]
Vybrané problémy národných dejín; Súčasné aspekty vyučovania dejepisu národnostných menšín
Dr. habil. László Szarka, CSc. (szarkal@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15512]
Metodológia historického výskumu ; Práca s historickými prameňmi
Dr. habil. Árpád Popély, PhD. (popelya@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15561]
Vybrané problémy všeobecných dejín
Dr. habil. PaedDr. Kinga, Horváth, PhD. (horvathki@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15605]
Školsko-manažérske aspekty edukácie
Prof. Dr. András Németh, DSc. (nemetha@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15555]
Plánovanie vyučovacieho procesu
Dr. habil. Anna Tóthné Litovkina, PhD. (litovkinaa@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/17670?do=filterForm-submit&surname=litovkina&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5]
Odborná komunikácia v anglickom jazyku
Dr. phil. Mgr. Attila Mészáros (meszarosa@ujs.sk)
[https://www.portalvs.sk/regzam/detail/23169]
Odborná komunikácia v nemeckom jazyku
https://pf.ujs.sk/documents/2022_03_Zoznam%20_tem_2022.03.25.pdf
Je prístupný v Akademickom informačnom systéme UJS.
Mgr. Enikő Engel [121542@student.ujs.sk]
Mgr. Áron Fekete [118836@student.ujs.sk]
Dr. habil. Barnabás Vajda, PhD. (vajdab@ujs.sk) , rozvrh konzultácií aktuálne v AIS
Študijný referent: Bc. Lilla Bartalos, bartalosl@ujs.sk
Kariérny poradca: Mgr. Norbert Istvánik, istvanikn@ujs.sk
Ubytovací referát: Mgr. Attila Duba, dubaa@ujs.sk
Kapacita miestností. Počet miestností. Prednáškové miestnosti/posluchárne vybavené najnovšími IKT, vrátane tlmočníckeho zariadenia (Konferenčné centrum UJS , Hradná 2, KN)
1 x 350
1 x195
2 x 180
4 Seminárne miestnosti (Konferenčné centrum UJS, Hradná 2, KN)
1 x 40
1 x 30
2 x 20
Spolu - 110
4 Prednáškové miestnosti/posluchárne prezentačnou technikou (PF UJS, Bratislavská cesta 3322, KN)
1 x 100
3 x 50
Spolu - 250
4 Seminárne miestnosti technikou (PF UJS, Bratislavská cesta 3322, KN) pre klasické vyučovacie účely
1 x 45
1 x 40
1 x 34
1 x 32
2 x 30
3 x 25
Spolu - 286
9 Seminárne miestnosti technikou (PF UJS, Bratislavská cesta 3322, KN) - špecializované učebne na vyučovanie výtvarnej výchovy, hudobnej výchovy a matematiky
Výtv. vých. - 45
Hud. vých. – 42
Mat. - 30
Spolu - 117
3 Telocvičňa – veľká (Športové centrum UJS, Hradná 2, KN) Rozmerom (30m x 50m)
1 Telocvičňa – malá (Športové centrum UJS, Hradná 2, KN) Rozmerom (14m x 9,9m)
1 Posilňovňa (Športové centrum UJS, Hradná 2, KN) Rozmerom (16,8 m x 9,9m)
1 Kancelárie katedier zabezpečujúce ŠP
KPP - 7
KPD - 3
Počítačové učebne (Konferenčné centrum UJS, Hradná 2, KN) Spolu 29 počítačov
1 Počítačové učebne (PF UJS, Bratislavská cesta 3322, KN) Spolu 59 počítačov
3 Počítačové učebne (FEI UJS, Hradná 21, KN) Spolu 33 počítačov
2 Počítačové učebne technikou (Dôstojnícky pavilón, centrum mesta KN) Spolu 90 počítačov
3 Ďalšie možnosti prístupu k počítačom študentmi – Univerzitná knižnica UJS Spolu 29 počítačov
Softvérové zabezpečenie počítačových učební resp. počítačov dostupných pre študentov UJS
Počítače v učebniach:
Pedagogická fakulta, počet 59 ks
Operačný systém: Windows 7 Professional
Softvér: Microsoft Office 2013, Matlab,
Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender,
Konferenčné centrum, KINFO, počet 29ks
Operačný systém: Windows 10 Edu
Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab,
Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, Lazarus, Eclipse, JDK, Imagine, Dev-C++, Easy PHP
Fakulty ekonómie a informatiky, počet 33 ks
Operačný systém: Windows 10 Edu
Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab,
Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender
Dôstojnícky pavilón, počet 90ks
Operačný systém: Windows 10 Edu
Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab,
Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, Lazarus, Eclipse, JDK, Imagine, Dev-C++, Easy PHP
Počet počítačov v knižnici: 29ks
Počítače HP All in One
Operačný systém: Windows 8 Professional
Softvér: Microsoft Office 2013
Prezentačná technika
V každej posluchárni v Konferenčnom centre (Hradná 2, KN)
projektor a zvuková technika - spolu 3 ks
počítače HP 6000 pripojené k prezentačnej technike – spolu 3 ks
Operačný systém: Windows 7 Professional
Softvér: Microsoft Office 2013
V každej seminárnej miestnosti vo všetkých budovách, kde prebieha vyučovanie je zabudovaný projektor s možnosťou pripojenia na počítač cez VGA port.
Prenosné počítače
Prenosné počítače na zapožičanie pre študentov – 120 ks
Operačný systém: Windows 7 Professional
Softvér: Microsoft Office 2013
Prenosné počítače pre pedagogických a administratívnych pracovníkov – 130 počítačov
Operačný systém: Windows 7 Professional, Windows 10 Professional
Softvér Microsoft Office 2010, Microsoft Office 2013, Microsoft Office 2016
Pre potreby dištančného vzdelávania alebo vzdelávania kombinovanou formou univerzita má v prevádzke 4 servery s videokonferenčným systémom BigBlueButton. Alternatívnym nástrojom na dištančné vzdelávanie je aj platforma MS Teams, ako súčasť balíka Office 365 A1 for faculty, ktorá je k dispozícii pre všetkých učiteľov aj študentov. Ešte v roku 2015 bol na UJS vytvorený a zavedený do prevádzky e-learningový systém na báze open-source LMS Moodle. Tento systém bol v roku 2017 čiastočne integrovaný so systémom WeBWorK. Tento komplexný systém bol prevádzkovaný aj v roku 2019. Moodle aj naďalej ponúka možnosť zverejňovania študijných a pomocných materiálov k jednotlivým predmetom, možnosti zadávania domácich úloh a elektronického testovania vedomostí v autorizovanej zóne. WeBWorK k tomu dáva možnosť automatizovaného generovania, zadávania a vyhodnocovania matematických úloh. Popri možnosti káblového pripojenia, ktorá je k dispozícii v ŠD, UK a na iných vybraných miestach, majú študenti vo všetkých budovách UJS prístup na internet prostredníctvom WiFi siete. K pripojeniu k sieti je potrebná autentifikácia osoby (prihlasovacie meno a heslo). V roku 2016 bol zavedený centrálny tlačový systém, ktorý je dostupný aj pre študentov. Systém bol prevádzkovaný aj v roku 2019. Študenti majú možnosť pridávať kredit na svoje účty v pokladni UJS.
Nerelevantné.
Podmienky poskytovania štipendií zo zdrojov rozpočtu ako aj z vlastných zdrojov UJS upravuje Štipendijný poriadok UJS. V priebehu štúdia UJS poskytuje svojim študentom aj stimulujúce prostredie. UJS efektívne riadi a prevádzkuje Študentské domovy UJS, kde zabezpečuje komfortné ubytovanie pre študentov univerzity, s vhodnými podmienkami pre kvalitné bývanie so zodpovedajúcim hygienickým štandardom a bezpečnosťou. Súčasťou areálu ŠD je multifunkčné ihrisko umožňujúce študentom zmysluplné trávenie voľného času a športovanie. UJS zabezpečuje študentom aj stravovanie v budove Konferenčného centra UJS. V Športovom centre Univerzity majú študenti možnosť športovania a realizácie ďalších voľnočasových aktivít. Cieľom univerzity je poskytnúť aj možnosti kultúrneho, spoločenského a duchovného vyžitia. Mladé talenty nájdu svoje uplatnenie v speváckom zbore Cantus Iuventus. Študenti majú možnosť navštevovať kaplnku zriadenú v ŠD Čajka.
UJS svojim študentom ponúka zahraničné študijné mobility v rámci mobilitných programov Erasmus+, programu Makovecz, CEEPUS a rôznych odborných stáží z ponuky Inštitúcie Balassi (Mobilitné granty Ministerstva ľudských zdrojov MR). V súčasnosti UJS má 118 uzatvorených bilaterálnych zmlúv, memoránd a medziinštitucionálnych dohôd so 63 partnerskými inštitúciami v 15 krajinách Európy ako aj medziinštitucionálne dohody v partnerských krajinách mimo EU v rámci aktivity KA107. Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály, letáky a brožúry. Zároveň úsek pre medzinárodné vzťahy UJS pravidelne zverejňuje informácie o činnosti na internetovej stránke Erasmus+ UJS a hromadne zasiela informácie študentom, učiteľom a zamestnancom UJS prostredníctvom informačných nástrojov univerzity. Jazyková podpora pre študentov je zabezpečená prostredníctvom online nástroja jazykovej podpory OLS (On-line Linguistic Support) v rámci programu Erasmus+.
Základným predpokladom prijatia uchádzača na doktorandské štúdium v Doktorandskom študijnom programe Didaktika dejepisu je absolvovanie magisterského štúdia v študijnom programe, na ktorý nadväzuje zvolený doktorandský študijný program, t.j Učiteľstvo histórie (jednoodborové štúdium), Učiteľstvo histórie (v kombinácii), alebo Pedagogika.
Okrem základných vedomostí v oblasti tak národných ako aj všeobecných dejín, od uchádzača sa očakávajú ako rámcové odborné predpoklady a schopnosti: i) silný bádateľský záujem o historické témy, ii) schopnosť vystupovať pred obecenstvom, a iii) kreativita pri tvorbe písomných vedeckých žánrov (štúdia, recenzia, atď.). Uchádzač, ktorý prichádza do doktorandského študijného programu Didaktika dejepisu zo školskej praxe učiteľa dejepisu, môže disponovať s výhodou cenných a priamych kontaktov s profesiou, a môže byť dobrým kandidátom pre prijatie do študijného programu.
Fakulta v rámci prijímacieho konania zohľadňuje výsledky dosiahnuté v magisterskom štúdiu. Podmienky na prijatie uchádzačov na návrh dekana fakulty schvaľuje Akademický senát fakulty.
Ďalšie podmienky prijatia na doktorandské štúdium: Súčasťou prijímacieho konania na fakultou otvárané doktorandské študijné programy je prijímacia skúška. Prijímacia skúška sa koná formou výberového konania pred komisiou menovanou dekanom PF UJS. Uchádzač na skúške preukazuje schopnosti samostatnej tvorivej činnosti v rámci daného študijného odboru a v súvislosti s témou dizertačnej práce, na ktorú sa hlási.
Rámcové kritéria prijímacieho konanie určuje Smernica rektora č. 3/2021 k prijímaciemu konaniu na doktorandské štúdium na Univerzite J. Selyeho.
Vo všeobecnosti platí, že pri prijímaní uchádzačov sa budú zohľadňovať aj doplňujúce aktivity, ktorými sú prezentácia predstavy o riešení vedeckého cieľa témy dizertačnej práce, na ktorú sa uchádzač prihlásil, dosiahnuté vynikajúce výsledky v súťažiach študentských vedeckých a odborných prác, rozsah vedeckej a odbornej publikačnej činnosti alebo riešenie závažných spoločenských úloh, ktorými prispeli k rozvoju odboru.
Uchádzač s absolvovaným študijným programom druhého stupňa vysokoškolského štúdia – maximálne 15 bodov
Študijné výsledky uchádzača – maximálne 10 bodov
Doterajšia odborná a publikačná činnosť uchádzača:
- za každú publikáciu z oblasti didaktiy dejepisu, evidovaných v databázach WoS alebo SCOPUS (zarátavajú sa aj publikácie z konferencií) – 15 bodov
- za každú publikáciu mimo WoS alebo SCOPUS – 5 bodov
Výsledky inej odbornej činnosti uchádzača, preukázané výsledky v súťažiach a pod.) - za každú inú preukázanú odbornú činnosť – 5 bodov
Hodnotenie návrhu projektu dizertačnej práce - maximálne 15 bodov
Prezentácia návrhu projektu práce - maximálne 25 bodov
Overenie znalosti svetového jazyka (anglický, nemecký, ruský) - maximálne 10 bodov
Minimálny počet bodov potrebných pre prijatie uchádzača – 55 bodov
O prijatí na štúdium rozhoduje dekan fakulty na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami stanovenými pre prijatie.
Doktorandský študijný program Didaktika dejepisu beží od akademického roku 2019/2020, a doteraz sme realizovali tri prijímacie konania. Počet prijatých študentov podľa jednotlivých akademických rokov (v poradí denné + externé št.): Akademický rok 2019/2020: 2 + 1; Akademický rok 2020/2021: 1 + 1; Akademický rok 2021/2022: 2 + 1. Všetky doteraz realizované prijímacie konania boli úspešné.
Vzhľadom k malému počtu študentov v tomto študijnom programe, musíme sa spoliehať hlavne na verbálnu spätnú väzbu od študentov v rámci otvoreného dialógu. Možnosťou pre overovanie kvality činnosti doktorandov je anketa medzi tými študentskými skupinami, kde doktorandi vykonávajú svoju vyučovaciu činnosť. Overovanie sa uskutočňuje formou anonymnej ankety.
Vzhľadom k malému počtu študentov v tomto študijnom programe, musíme sa spoliehať hlavne na verbálnu spätnú väzbu od študentov v rámci otvoreného dialógu. Možnosťou pre overovanie kvality činnosti doktorandov je anketa medzi tými študentskými skupinami, kde doktorandi vykonávajú svoju vyučovaciu činnosť. Overovanie sa uskutočňuje formou anonymnej ankety.
Aj keď momentálne študijný program Didaktika dejepisu ešte nemá absolventov, môžeme konštatovať, že prakticky takmer každý jeden študent nášho programu má priame skúsenosti z oblasti školstva, pričom po skončení študijného programu sú rozhodnutí pôsobiť ako aktívni učitelia dejepisu alebo učitelia experti-výskumníci.
Štipendijný poriadok UJS dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2018, číslo 2
Smernica rektora 5/2013 o študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2021, číslo 5)
Smernica rektora UJS č. 10/2010 o zásadách požičiavania prenosných počítačov študentom (v znení dodatku č. 1), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/ Vnútorné akty riadenia, rok 2011, číslo 7)
Smernica rektora č. 1/2021 Školné a poplatky spojené so štúdiom na Univerzite J. Selyeho na akademický rok 2021/2022, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2021, číslo 6.
Smernica Č. 9/2020, ktorou sa vydáva Domový a ubytovací poriadok ŠD UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2020, číslo 29.
Imatrikulačný a promočný poriadok UJS (2015), dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné predpisy, rok 2015, číslo 5.
Smernica č. 8/2016 O vydávaní dokladov o absolvovaní štúdia na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 10.
Smernica rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok, Univerzitnej knižnice UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2014, číslo 2.
Štatút študentskej samosprávy, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2010, číslo 8.
Smernice rektora Č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2018, číslo 10
Smernica rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 9
Smernica rektora č. 6/2016 o slobodnom prístupe k informáciám dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 8