DOKUMENT
Študijný program PPVe+22 - Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo
Štúdium Stupeň - I. - prvý stupeň, forma - externá, typ - učiteľské štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita J. Selyeho
Sídlo vysokej školy Bratislavská cesta 3322, 94501 Komárno
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Bratislavská cesta 3322, 945 01 Komárno
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre zabezpečovanie kvality Univerzity J. Selyeho
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
13.06.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
25.08.2022
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo, 113087
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
Prvý stupeň vysokoškolského štúdia, 645
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Komárno, Pedagogická fakulta UJS
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
38 Učiteľstvo a pedagogické vedy
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
Bakalársky študijný program, akademicky orientovaný
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) - Forma štúdia.
externá
h) - Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

nerelevantné


i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
Maďarský jazyk, slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
4 akademické roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
V procese harmonizácie študijných programov a z dôvodu zosúlaďovania študijných programov so štandardmi pre študijný program sa usúdilo, že bakalársky študijný program Pedagogika a vychovávateľstvo (kód programu 183286), akreditovaný v roku 2018 nebudeme od 1. septembra 2022 ponúkať ako samostatný študijný program, ale začleníme ho ako modul do bakalárskeho študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika externej formy (kód programu 113087), ktorý bude mať názov Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo. Na modulárny študijný program plánujeme prijať 150 študentov externej formy štúdia.
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent študijného programu získava náhľad do problematiky predškolskej pedagogiky a vychovávateľstva, dokáže projektovať, programovať, realizovať a vyhodnocovať edukáciu v inštitúciách predškolskej výchovy a vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach: školských kluboch detí, centrách voľného času, školských internátoch poskytujúcich výchovu a vzdelávanie deťom od 2 do 18 rokov, v občianskych združeniach (organizáciách) pre deti mladšieho a staršieho školského veku. Je schopný rozpoznať pedagogické problémy a aplikovať jednotlivé školské vzdelávacie programy materskej školy, a výchovné programy v príslušných výchovno-vzdelávacích inštitúciách. Taktiež pozná systém organizácie a riadenia príslušných výchovných zariadení, čo nadobudne priebežnou a súvislou pedagogickou praxou. Dokáže implementovať teoretické a didaktické postuláty do vlastnej edukačnej činnosti v inštitúciách predprimárnej edukácie a vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach, v organizáciách pre voľnočasové aktivity detí mladšieho a staršieho školského veku. Je spôsobilý realizovať výchovné a vzdelávacie programy v konkrétnych skupinách detí a mládeže v súlade s pedagogickými zámermi príslušných inštitúcií (napr. kultúrno-osvetových) a organizácií, ktoré spadajú pod štátny, súkromný, mimovládny sektor alebo cirkev. Má primeranú úroveň poznania o kultúrnych a sociálnych súvislostiach edukácie, pozná základné pedagogické a psychologické podmienky edukácie. Bude schopný sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.

 

Profil absolventa študijného programu Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo so špecializáciou na predškolskú pedagogiku:

Teoretické poznatky:

- Pozná sociálnovedné a legislatívne súvislosti inštitucionálneho vzdelávania.

- Pozná psychologické modely kognitívneho vývinu a vývinové osobitosti dieťaťa predškolského a mladšieho školského veku, dokáže ich aplikovať v edukačnom procese.

- Pozná pedagogicko-psychologický kontext odboru, je zorientovaný v teórii predškolskej a elementárnej pedagogiky, pozná teórie učenia sa a koncepcie vyučovania.

- Osvojí si základy komunikačnej gramotnosti, matematickej gramotnosti, informačnej a vizuálnej gramotnosti, pozná ich metodológiu a dokáže ich aplikovať v edukácii.

- Je zorientovaný v základoch jednotlivých relevantných subdisciplín (oblastí) predškolskej a elementárnej pedagogiky, dokáže ich integrovať v širších kultúrnych a sociálnych súvislostiach a aplikovať do predprimárnej a voľnočasovej edukácie.

- Pozná teoretické princípy tvorby a projektovania edukačného prostredia v predprimárnej a voľnočasovej edukácii.

- Je zorientovaný v integratívnej/inkluzívnej špeciálnej pedagogike.

Praktické schopnosti a zručnosti:

- Dokáže sa orientovať v pedagogickej dokumentácii a školskej legislatíve.

- Preukáže schopnosť projektovať výchovné a vzdelávacie prostredie v inštitúciách predškolskej výchovy a v zariadeniach voľnočasových aktivít.

- Preukáže spôsobilosť realizovať výchovné a vzdelávacie programy v príslušných výchovných inštitúciách, má rozvinuté elementárne didaktické zručnosti (aj v odborových didaktikách a metodikách) a preukáže spôsobilosť viesť edukačný proces.

- Vie analyzovať a reflektovať jednotlivé zložky edukačného procesu (reflexia, sebareflexia).

- Dokáže diagnostikovať príčiny problémov detí, v procese edukácie intervenovať k ich náprave a komunikovať svoje poznanie s príslušnými pedagogickými a psychologickými inštitúciami.

- Vie aktívne využiť digitálne technológie na podporu edukačného procesu.

- Má rozvinuté cudzojazyčné komunikačné zručnosti.

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti:

- Vie organizovať a plánovať vlastné vzdelávanie.

- Je schopný orientovať sa v odborných textoch predškolskej a elementárnej pedagogiky a súvzťažných disciplín.

- Dokáže spolupracovať s ostatnými odborníkmi: s priamo participujúcim učiteľom, s rodičmi detí, s inými učiteľmi, vychovávateľmi a odbornými zamestnancami školy, s inými odborníkmi v škole a mimo školy (špeciálny pedagóg, logopéd, sociálny pedagóg, psychológ a pod.).

- Absolvent je tiež spôsobilý vykonávať činnosti viažuce sa na prácu s ľuďmi, vyžadujúce empatiu, sociálnu tvorivosť a prosociálnosť. Ďalej je spôsobilý realizovať osvetovú činnosť v oblasti zdravého životného štýlu a psychohygieny. Je pripravený efektívne komunikovať s deťmi i dospelými.

Absolventovi študijného programu sa udeľuje akademický titul bakalár. Absolvent bakalárskeho štúdia môže pokračovať v magisterských študijných programoch, a to v programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie alebo v programe predškolská pedagogika.

 

Profil absolventa študijného programu Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo so špecializáciou na vychovávateľstvo

Teoretické poznatky:

- Pozná a chápe koncept socializačného a výchovného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach.

- Je zorientovaný v súčasnej kultúrno-sociálnej a politicko-spoločenskej sfére, má poznatky z oblasti pedagogického fundamentu (kultúrna antropológia), ovláda psychologickú interpretáciu vývinu a výchovy detí, pozná princípy tvorby a projektovania pedagogického prostredia pre deti príslušných vekových kategórií, pozná aktuálnu školskú legislatívu a v jej zmysle realizuje edukačnú činnosť.

- Rozumie systému edukačných javov a dokáže k nim adekvátne aplikovať edukačné postupy smerom ku kvalitatívnym zmenám vo výchove.

- Je zorientovaný v integratívnej/inkluzívnej špeciálnej pedagogike.

Praktické zručnosti:

- Je spôsobilý metodicky spracovať konkrétne pedagogické programy, ako aj navrhovať a realizovať špecifické programy pre jednotlivé časti obsahu výchovy a vzdelávania.

- Je schopný komunikovať svoje pedagogické poznanie na úrovni príslušnej komunity, dokáže interpretovať a vyhodnotiť edukačnú realitu a aplikovať primerané možnosti riešenia výchovných postupov vychádzajúcich zo zásad edukačného procesu.

- Prostredníctvom kauzistických metód dokáže porozumieť edukačnej praxi a následne dokáže kooperovať s ďalšími pracovníkmi príbuzných profesií (učiteľ, riaditeľ, školský psychológ, špeciálny pedagóg a iní).

- Simulovanými edukačnými situáciami nadobudne spôsobilosť včasne odhaliť neštandardné situácie školského a mimoškolského prostredia, dokáže samostatne rozpoznať, diagnostikovať a následne riešiť problémy vyplývajúce z pedagogickej praxe.

Doplňujúce poznatky a zručnosti:

- Má návyk permanentného vzdelávania sa a predpoklady pokračovať v ďalšom stupni vysokoškolského štúdia.

- Je pripravený na kooperáciu s odbornými pracovníkmi, pedagogickými a nepedagogickými zamestnancami školy a rodičmi ako aj s odborníkmi z inštitúcií, ktoré poskytujú aktívny priestor pre voľnočasové aktivity detí a mládeže, v štátnom aj neštátnom sektore.

- Dokáže efektívne spolupracovať na tvorbe celoškolských a komunitných projektov týkajúcich sa práce s deťmi a mládežou, s rodičmi a členmi komunity (knižnice, múzeá, galérie, neziskové organizácie, ktoré sa profilujú na prácu s deťmi a mládežou).

- Absolvent je tiež spôsobilý vykonávať činnosti viažuce sa na prácu s ľuďmi, vyžadujúce empatiu, sociálnu tvorivosť a prosociálnosť. Ďalej je spôsobilý realizovať osvetovú činnosť v oblasti zdravého životného štýlu a psychohygieny. Je pripravený efektívne komunikovať s deťmi i dospelými.

Absolventovi študijného programu sa udeľuje akademický titul bakalár. Absolvent bakalárskeho štúdia môže pokračovať v magisterských študijných programoch, a to v programe učiteľstvo pre primárne vzdelávanie alebo v programe pedagogika.


b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent študijného programu Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo so špecializáciou na predškolskú pedagogiku sa môže uplatniť ako:

-      učiteľ predprimárneho vzdelávania,

-      asistent učiteľa primárneho vzdelávania,

-      vychovávateľ v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach,

-      metodický pracovník pre inštitúcie predškolskej výchovy a zariadenia voľnočasových aktivít,

-      asistent pre mimoškolské záujmové činnosti detí – doma i v zahraničí.

 

Absolvent študijného programu Predškolská pedagogika a vychovávateľstvo so špecializáciou na vychovávateľstvo sa môže uplaltniť ako:

-         vychovávateľ v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach,

-         animátor vo výchovno-vzdelávacích školských zariadeniach aj v neziskových organizáciách, ktoré zabezpečujú prácu s deťmi a mládežou v oblasti neformálnej edukácie,

-         asistent učiteľa predprimárneho vzdelávania,

-         odborný pracovník vo sfére štátnej správy, ktorý ovláda školskú legislatívu a základy manažmentu školských zariadení,

-         odborný pracovník vo sfére edukačného výskumu, ktorý dokáže vykonávať prípravné práce pre aplikovaný pedagogický výskum.

Absolventi študijného programu pri posudzovaní ich uplatniteľnosti na trhu práce budú spadať do kategórie "011 Vzdelávanie" podľa medzinárodnej štandardnej klasifikácie (International Standard Classification of Education: Fields of Education and Training 2013)


c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

nerelevantné

3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Jedná sa modulárny študijný program, ktorý ešte nemá absolventov. Pre informáciu uvádzame počet absolventov v študijnom programe predškolská a elementárna pedagogika za posledné tri roky. V študijnom program Pedagogika a vychovávateľstvo externé štúdium nebolo akreditované.

Bakalársky študijný program externá forma Predškolská a elementárna pedagogika

Akademický rok: 2020/2021: Počet absolventov 39

Akademický rok: 2019/2020: Počet absolventov 7  

Akademický rok: 2018/2019: Počet absolventov 49

Informácie o uplatniteľnosti absolventov študijných programov UJS sleduje Centrum kariérneho poradenstva UJS. Prieskumu prevedeného v r. 2021 sa zúčastnili absolventi v počte 342, z toho absolventi študijného programu Predškolská a elementárna pedagogika I. stupňa štúdia v počte 34.

Respondenti tohto študijného programu získali diplom v rokoch 2009 až 2021.

82% z nich sa zamestnalo, 9 % je na materskej dovolenke, 6 % je nezamestnaných a 3% pokračovalo v štúdiu na II. stupni.

91% zamestnaných respondentov našlo uplatnenie v odbore ukončeného štúdia, 6% zamestnaných respondentov získalo prácu v úplne inej oblasti a 3% zamestnaných respondentov v príbuznej oblasti.

79% zamestnaných v odbore patrí do zamestnaneckej skupiny „Učitelia v predškolských zariadeniach“, 14% do zamestnaneckej skupiny „Učitelia v základných školách“ a 7% do zamestnaneckej skupiny „Pedagogickí a odborní pracovníci vo výchove a vzdelávaní inde neuvedení“.

Štatistické prehľady o uplatniteľnosti a zamestnanosti absolventov sú dostupné z: https://uplatnenie.sk/?degree=V%C5%A0&vs=725000000&faculty=725020000&field=7801T00&year=2019)

V roku 2019 42% absolventov bakalárskeho študijného programu predškolská a elementárna pedagogika pokračovalo v ďalšom štúdiu, 47% absolventov našlo zamestnanie na území SR, z nich 70% pracuje vo vyštudovanom odbore (49% absolventov sa zamestnalo ako učitelia v predškolských zariadeniach, 14% ako pedagogickí a odborní pracovníci vo výchove a vzdelávaní, 9% pracuje ako učitelia v základných školách). Miera nezamestnanosti je 7%. 

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

https://www.ujs.sk/sk/absolventi.html

c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Jedná sa o modulárny študijný program, ktorý ešte nemá absolventov.

 

V prípade staršieho študijného programu predškolská a elementárna pedagogika spätná väzba so zameraním na skúmanie kvality študijných programov sa realizovala priebežne učiteľmi zabezpečujúcimi ŠP. Realizovala sa individuálnou formou počas pracovných návštev učiteľov a na základe štruktúrovaných rozhovorov medzi učiteľmi MŠ, vedeniami MŠ, pracovníkmi MPC a cvičných škôl a učiteľmi Katedry predškolskej a elementárnej pedagogiky PF UJS so zameraním na kvalitu skladby študijného programu a kvalitu profilujúcich zložiek absolventov. Získané informácie boli vyhodnocované počas pracovných zasadnutí Katedry predškolskej a elementárnej pedagogiky jej členmi.  

Informácie o spokojnosti zamestnávateľov s absolventmi UJS sleduje aj Centrum kariérneho poradenstva UJS. Práve prebieha prieskum, ktorého sa zúčastňujú zamestnávatelia absolventov študijného programu predškolská a elementárna pedagogika. Zamestnanci získali diplom UJS v rokoch 2013 až 2021. Výsledky prieskumu budú čoskoro dostupné. https://www.ujs.sk/sk/predskolska-a-elementarna-pedagogika-a-pred-ped-a-vychovavatelstvo


4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Študijný program predškolská pedagogika a vychovávateľstvo je organickou súčasťou študijného odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy. Poskytuje bakalárske vzdelanie potrebné pre uplatnenie v oblasti pedagogickej teórie a praxe.

Konkrétny spôsob foriem výučby, jej kritérií a požadovaných cieľov je podrobnejšie rozpísaný pre každý predmet predloženého študijného programu, čo poskytuje aj informačný list predmetu.

Študent študijného programu si v rámci plnenia náležitostí študijného programu, resp. jeho kompletného absolvovania a získania potrebného minimálneho počtu kreditov vytvára vlastný študijný plán, v ktorom absolvuje povinné predmety, vyberá si z povinne voliteľných a výberových predmetov. V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách sme do študijného plánu študijného programu zakomponovali výberový predmet Študijný pobyt v zahraničí pre študentov oboch modulov.

Študent získava z povinných predmetov 112 kreditov, ktoré absolvuje vo forme prednášok, seminárov, alebo cvičení. Výberom z voliteľných a výberových predmetov si študent určuje svoju špecializáciu, t.j. učiteľ predprimárneho vzdelávania, alebo vychovávateľ. Z povinne voliteľných predmetov získava 48 kreditov a z výberových predmetov získava 6 kreditov. Z predmetov štátnej skúšky študent získava 14 kreditov.

Páry povinne voliteľných predmetov sú navrhnuté tak, aby rozvíjali identické kompetencie. Sú označené rovnakým číslom a odlíšené písmenom a, b. Z predmetov odlíšených písmenami a, b si študent vyberá vždy jeden podľa vlastných preferencií.

V druhom semestri v rámci povinného predmetu Všeobecná a špeciálna didaktika a príprava na hospitácie prebieha cielená príprava študentov oboch modulov na realizáciu pedagogickej praxe. Od druhého roku štúdia študent povinne absolvuje pedagogickú prax v teréne, v závislosti od svojej vybranej špecializácie. Študenti špecializácie predškolská pedagogika hospitačnú pedagogickú prax absolvujú v materskej škole a v školskom klube detí, hospitačno-asistentskú a výstupovú pedagogickú prax v materskej škole. Študenti špecializácie vychovávateľstvo hospitačnú pedagogickú prax absolvujú v materskej škole, špeciálnej základnej škole, školskom klube detí, centre voľného času, školskom internáte. Hospitačno-asistentská a výstupová pedagogická prax sa realizuje v školskom klube detí, centre voľného času, školskom internáte, z ktorých si študent vyberá. Študent za predmety pedagogickej praxe získava 5 kreditov. Praktické pedagogické zručnosti má študent možnosť si rozvíjať aj v rámci výberových predmetov Školská stáž a Dobrovoľnícka činnosť. 

Študenti v priebehu štúdia majú možnosť vybrať si z alternatívy ponuky predmetu: plavecký kurz, lyžiarsky kurz, alebo turistiky, cykloturistiky. Počas trvania kurzov absolvujú študenti každý deň praktické vyučovanie, podľa charakteru vybraného kurzu a budú prezentovať didaktické zručnosti pri realizácii obsahu vzdelávania.

 

Štúdium je ukončené ústnou štátnou skúškou, za ktorú študent získava 4 kredity a obhajobou záverečnej práce, za ktorú študent získava 10 kreditov.  

b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Po zosúladení študijného programu predškolská pedagogika a vychovávateľstvo (I. stupeň) s úpravou novoprijatí študenti začiatkom ďalšieho akademického roka nastúpia na zosúladený ŠP a budú študovať podľa predmetov a pravidiel po úprave, pričom študenti druhého a tretieho ročníka pokračujú v štúdiu zosúladeného ŠP podľa pôvodného odporúčaného študijného plánu a predmetov, na ktorý boli prijatí.

Študijný plán je dostupný v Akademickom informačnom systéme UJS. 


c) - V študijnom pláne spravidla uvedie:

Štúdium bakalárskeho študijného programu predškolská pedagogika a vychovávateľstvo sa skladá z dvoch modulov: Modul 1 – Predškolská pedagogika, a Modul 2 – Vychovávateľstvo. Povinné predmety povinne absolvujú študenti oboch modulov. Absolvovaním povinne voliteľných a výberových predmetov si študent vytvára svoju špecializáciu. Študent povinne absolvuje všetky predmety pedagogickej praxe. Podmienkou prihlásenia sa na štátnu skúšku je získanie 166 kreditov v predpísanej skladbe: a) absolvovanie všetkých povinných predmetov (112 kreditov), b) získanie minimálne 48 kreditov z povinne voliteľných predmetov z modulu 1 Predškolská pedagogika, alebo minimálne 48 kreditov z povinne voliteľných predmetov z modulu 2 Vychovávateľstvo, c) za výberové predmety sa zarátava minimálne 6 kreditov. 14 kreditov študent môže získať za absolvovanie predmetov štátnej skúšky: z toho 10 za obhajobu bakalárskej práce, 2 za povinnú časť štátnej skúšky (Teória pedagogicko-psychologických disciplín) a 2 za povinne voliteľnú časť štátnej skúšky (v module 1: Teória a prax výchovy v predprimárnej edukácii, v module 2: Didaktika vychovávateľstva).

Povinné predmety absolvujú študenti oboch modulov:

Úvod do štúdia pedagogických disciplín, Psychológia rôznych vekových skupín, Biológia človeka a základy prvej pomoci, Základy hudobnej edukácie, Človek a spoločnosť, Všeobecná a špeciálna didaktika a príprava na hospitácie, Vizuálna výchova, Základy matematiky, Didaktika MJ a práce s literatúrou, Didaktika SJ v školskom prostredí, Inkluzívna pedagogika, Pedagogická diagnostika, Teória a filozofia výchovy, Základy akademického písania, Základy geometrie a rozvíjanie priestorovej predstavivosti, Základy rozvíjania pojmu čísla, Bakalársky seminár, Kultúra reči a jej rozvíjanie, Teória a metodika ekológie a environmentalistiky, Metódy rozvoja pohybových kompetencií detí, Teória a prax riadenia výchovno-vzdelávacích inštitúcií, Profesia pedagóga, Základné prírodovedné poznatky.

Profilovými predmetmi v module predškolská pedagogika sú:

Maďarský jazyk a jazykové normy/Základy maďarského pravopisu, Pohybový rozvoj detí/Rozvoj lokomócie detí, Praktikum hudobných činností/Hra na hudobnom nástroji, Metodika výtvarnej výchovy v MŠ/ Metodika estetickej výchovy v MŠ, Hrové činnosti/Pedagogika a psychológia hry, Didaktika hudobnej výchovy v MŠ/Metódy hudobných činností v MŠ, Rozvíjanie matematického myslenia v predprimárnom vzdelávaní/Logické hry a Pedagogická prax 1., 2., 3., 4.

Profilovými predmetmi v module vychovávateľstvo sú:

Regionálna a menšinová kultúra/Menšinové kompetencie, Telesná kultúra a výchova k zdraviu/Rozvoj pohybových kompetencií, Základy sociálnej pedagogiky/Základy sociálnej starostlivosti, Školské programy prevencie/Prevencia sociálno-patologických javov, Pedagogika voľného času a mimoškolská činnosť/Metódy mimoškolských aktivít, Metódy a techniky učenia sa/Vyučovacie a učebné štýly, Rodina a škola/Personálna a sociálna výchova v celoživotnom vzdelávaní a Pedagogická prax 1., 2., 3., 4.

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne opísané požiadavky na ich absolvovanie, ako aj učebné výstupy (podrobne charakterizované výstupy vedomostí, zručností, kompetencie), ktoré nadobudne absolvent po absolvovaní vzdelávacej časti/predmetu.


Nadväznosť jednotlivých profilových predmetov jednoznačne definuje prerekvizity predmetov študijného programu. Prerekvizitami predmetov štátnej skúšky sú profilové predmety a absolvovanie povinných vzdelávacích častí/ predmetov študijného programu. Pedagogická prax 1 je podmienená absolvovaním predmetu Všeobecná a špeciálna didaktika a príprava na hospitácie. Obhajoba bakalárskej práce je podmienená bakalárskym seminárom. Absolvovanie štátnej skúšky je podmienené absolvovaním všetkých povinných predmetov. 

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov je jednoznačne deklarovaná vzdelávacia činnosť, ktorou PF UJS zabezpečuje dosahovanie očakávaných výstupov vzdelávania.

Vo väčšine prípadov vzdelávacích častí/predmetov sa uprednostňuje vzdelávacia činnosť – prednáška seminár alebo cvičenie.

V informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov sú jednoznačne deklarované metódy vzdelávania, ako „prezenčné“. Vzhľadom na aktuálnu epidemiologickú situáciu považujeme za potrebné a prirodzené dané činnosti uskutočniť aj formou online činností.

Osnovy sú v informačných listoch všetkých vzdelávacích častí/predmetov, ktoré sú väčšinou realizované formou prednášok, seminárov, cvičení.

 

Pri príprave vzdelávacích častí/predmetov predkladaného študijného programu sme zohľadnili pracovné zaťaženie študentov, v súlade s ECTS, a to v závislosti od pridelených kreditov a časového rozsahu, v akom sa vzdelávanie uskutoční.

V prípade vzdelávacích častí/predmetov s vyššími kreditmi, kde hodinová dotácia prezenčnej výučby nebola v súlade s pracovným zaťažením študenta, sú deklarované učebné úlohy, zadania, výstupy, ktoré rieši študent riadeným samoštúdiom pod vedením učiteľa, a následným preukázaním vedomostí resp. zručností, ktoré boli vopred stanovené vo formulácii zadaní.

Zoznam cvičných škôl, na ktorých prebieha pedagogická prax študentov študijného programu predškolská pedagogika a vychovávateľstvo uvádzame: https://pf.ujs.sk/sk/studium/cvi-ne-koly.html. Všetky uvedené školy a školské zariadenia patria do siete cvičných škôl, s ktorými je PF UJS zmluvne zviazaná.

V informačných listoch vzdelávacích častí / predmetov sú uvedení vyučujúci. Zoznam vyučujúcich je dostupný aj v AIS.

Miesto uskutočňovania predmetu (ak sa študijný programu uskutočňuje na viacerých pracoviskách): Komárno, PF UJS



d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Podmienkou riadneho skončenia štúdia je dosiahnutie 180 kreditov. Na štátnu skúšku sa môže študent prihlásiť, ak absolvoval všetky povinné predmety za 112 kreditov, absolvoval všetky predmety pedagogickej praxe (zo skupiny povinne voliteľných predmetov), získal min. 48 kreditov z povinne voliteľných predmetov a min. 6 kreditov z výberových predmetov. Povinnými predmetmi ústnej štátnej skúšky sú Teória pedagogicko-psychologických disciplín, za ktorú študent získava 2 kredity a obhajoba záverečnej práce, za ktorú študent získava 10 kreditov. Na obhajobe záverečnej práce študent preukazuje schopnosť zdôvodňovať predkladané myšlienky, ako aj kultivovane formulovať praktické závery i odporúčania, odpovedať na otázky vedúceho a oponenta bakalárskej práce a to na požadovanej úrovni tak, aby záverečnú prácu úspešne obhájil. Teória a prax výchovy v predprimárnej edukácii a Didaktika vychovávateľstva sú povinne voliteľnými predmetmi štátnej skúšky, kedy študent s oporou o portfólio z pedagogickej praxe preukazuje zručnosti a kompetencie z didaktiky vzdelávacích oblastí (v prípade študentov so špecializáciou na predškolskú pedagogiku), zručnosti a kompetencie z didaktiky vychovávateľstva (v prípade študentov so špecializáciou na vychovávateľstvo). Za povinne voliteľný predmet štátnej skúšky študent získava 2 kredity. Pravidlá na opakovanie štúdia a pravidlá na predĺženie, prerušenie štúdia sú deklarované v Študijnom poriadku UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Studijny_poriadok_UJS_2022_final_ucinny_1._9._2022.pdf.
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov potrebných na riadne skončenie štúdia za povinné predmety je 112, za povinne voliteľné predmety je 48 a za výberové predmety je 6 kreditov. Počet kreditov za štátnicové predmety je 14: predmety ústnej štátnej skúšky 4 kredity a obhajoba záverečnej práce 10 kreditov.

Účasť študentov na pedagogických praxiach je povinná. Príprava na pedagogické praxe sa začína už v prvom ročníku štúdia, v povinnom predmete Všeobecná a špeciálna didaktika a príprava na hospitácie. Študenti špecializácie na predškolskú pedagogiku pedagogickú prax 1 absolvujú v materskej škole, za ktorú získajú 1 kredit. Pedagogická prax 2 prebieha ako hospitačná pedagogická prax v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (ŠKD), za ktorú študent získava 1 kredit. Pedagogická prax 3 sa realizuje ako hospitačno-asistentská prax v materskej škole, za ktorú študent získava 1 kredit. Pedagogická prax 4 sa realizuje ako výstupová priebežná pedagogická prax v materskej škole, za ktorú študent získava 2 kredity.  

Študenti špecializácie na vychovávateľstvo pedagogickú prax 1 absolvujú ako hospitačnú pedagogickú prax v materskej škole a v špeciálnej základnej škole, za ktorú získajú 1 kredit. Pedagogická prax 2 prebieha ako hospitačná pedagogická prax v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach – školskom klube detí (ŠKD), centre voľného času (CVČ), školskom internáte (ŠI), za ktorú študent získava 1 kredit. Pedagogická prax 3 sa realizuje ako hospitačno-asistentská prax v ŠKD, CVČ, ŠI, z ktorých si študent vyberá 2 zariadenia a získava 1 kredit. Pedagogická prax 4 sa realizuje ako výstupová priebežná pedagogická prax v ŠKD, CVČ, ŠI, z ktorých si študent vyberá 1 zariadenie a získava 2 kredity.


f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia sú transparentné, učiteľom vopred komunikované, uvedené v jednotlivých informačných listoch predmetov. V podmienkach na absolvovanie predmetov sú jasne deklarované študijné a iné povinnosti študenta počas dosahovania cieľov vzdelávania, forma plnenia študijných povinností a kritériá hodnotenia čiastkových výstupov, produktov. Výsledky hodnotenia študentov sú zaznamenané, dokumentované a archivované. Pravidlá a postupy archivácie dokumentov preukazujúcich plnenie výstupov vzdelávania sú určené Smernicou rektora č. 4/2021 o archivovaní dokumentov preukazujúcich plnenie výstupov vzdelávania. Pravidlá a postupy procesu hodnotenia sú deklarované v Študijnom poriadku UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Studijny_poriadok_UJS_2022_final_ucinny_1._9._2022.pdf.

 

V priebehu vyučovania študenti dostávajú od učiteľa spätnú väzbu a priestor na opravu chýb, ako aj usmernenie k ich odstráneniu a dosiahnutiu stanoveného cieľa. Študenti majú možnosť dozvedieť sa svoje vlastné hodnotenie, priebežné formatívne pri konzultácii s vyučujúcim a sumatívne cez AIS, resp. cez platformu Moodle. 

Študenti majú možnosť využiť konzultačné hodiny vyučujúcich počas každého semestra štúdia. Študenti majú prístup ku konzultáciám vyučujúcich, kde príklady dobrej praxe ukazujú, že študenti využívajú konzultačné hodiny k napredovaniu a dosiahnutiu lepších výsledkov.

V prípade plnenia vzdelávacích predpokladov, študenti majú prístup k minimálne jednému riadnemu a dvom opravným termínom, majú možnosť podstúpenia aj komisionálnej skúšky absolvovanej v rámci troch termínov. Uvedené predpisy sú deklarované v Študijnom poriadku UJS, ako aj ďalšie postupy a pravidlá vzťahujúce sa na kredity, ich zhromažďovanie a prenos. Administratívnu kontrolu štúdia v akademickom informačnom systéme vykonáva Študijné oddelenie podľa postupov opísaných v Študijnom poriadku UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Studijny_poriadok_UJS_2022_final_ucinny_1._9._2022.pdf.

g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Jedná sa o modulárny študijný program, v ktorom ešte nie sú absolventi, témy záverečných prác ešte neboli vypísané. Pre informáciu v prílohe uvádzame zoznam tém záverečných prác v študijnom programe Predškolská a elementárna pedagogika a Pedagogika a vychovávateľstvo za posledné tri akademické roky. 

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá a postupy na zadávanie, spracovanie, oponovanie, obhajoby a hodnotenie záverečných prác sú deklarované a formulované v Študijnom poriadku UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Studijny_poriadok_UJS_2022_final_ucinny_1._9._2022.pdf.

-      možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov,

Študijný poriadok UJS jednoznačne opisuje postupy a pravidlá na získavanie kreditov, ich zhromažďovanie a prenos, čo je v súlade s Európskym systémom transferu kreditov. Podobne sú definované pravidlá a postupy uznávania absolvovania predmetov na inej vysokej škole.

V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály a pravidelne sú zverejňované informácie prostredníctvom informačných nástrojov univerzity.

V záujme zvyšovania podielu účastníkov na Erasmus+ mobilitách sme do študijného plánu študijného programu zakomponovali výberový predmet Študijný pobyt v zahraničí pre študentov oboch modulov.

Pravidlá a postupy sú sformulované v Smernici rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS (https://ais2.ujs.sk/ais/files/1612790319435.PDF?appId=2039328259&contentType=application/pdf&antiCache=-58345436488000&file=1612790319435.PDF).

 

-      pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov,

PF UJS v študijnom programe uplatňuje pravidlá a nástroje zabezpečenia výskumnej integrity a prevencie plagiátorstva a ďalších akademických podvodov. V zmysle Štatútu UJS plagiátorstvo sa považuje za priestupok a je predmetom disciplinárneho konania. Vysoká škola identifikuje porušenia výskumnej integrity, plagiátorstvo a akademické podvody a realizuje opatrenia, ktoré zaručia, že porušenie týchto pravidiel nie je zlučiteľné so získaním akademického titulu. Pravidlá a postupy sú opísané v Štatúte PF UJS (2021) (https://ais2.ujs.sk/ais/servlets/WebUIServlet?appClassName=ais.gui.as.AS022App&kodAplikacie=AS022&uiLang=SK&viewer=web), Etickom kódexe UJS (https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/eticky_kodex_ujs.pdf) a Disciplinárnom poriadku pre študentov (http://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Disciplinarny.poriadok.pre.studentov.pdf).

-      postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami,

V súlade so súčasným trendom univerzita systematizovane vyhľadáva a oslovuje študentov so špecifickými potrebami a eviduje pozorovateľný nárast týchto študentov. Študenti so špecifickými potrebami majú nárok podľa ich špecifických potrieb na podporné služby. Pravidlá a postupy sú opísané v Smernici rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami (Smernica rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami https://www.ujs.sk/documents/Smernica.7.2016.pdf, https://www.ujs.sk/sk/studium/studenti-so-specifickymi-potrebami.html).

-      postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta.

 

Podľa Štatútu UJS študent sa stáva členom akademickej obce zápisom na štúdium niektorého zo študijných programov uskutočňovaných UJS, alebo jej fakultou. Ako člen akademickej obce na základe Štatútu UJS má právo obracať sa s návrhmi, pripomienkami a sťažnosťami na akademické samosprávne orgány – postupy a pravidlá ktorých sú definované v ich legislatívnych dokumentoch. Študenti študijného programu majú k dispozícii efektívne mechanizmy preskúmavania podnetov, ktorými sa domáhajú ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnievajú, že boli porušené, alebo poukazujú na konkrétne nedostatky v činnosti alebo v nečinnosti vysokej školy. Preskúmavanie podnetov je transparentné a uskutočňuje sa za účasti zástupcov študentov. Podávateľom podnetov je poskytovaná spätná väzba o výsledkoch preskúmania podnetov a o prijatých opatreniach.



5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy vzdelávacích častí/predmetov študijného programu boli spracované do štruktúry podľa prílohy č. 1 k vyhláške MŠVVaŠ SR č. 155/2013 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška MŠVVaŠ SR č. 614/2002 Z. z. o kreditovom systéme štúdia.


6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram akademického roka 2022/2023 je dostupný na: https://www.ujs.sk/sk/studium/harmonogram-akademickeho-roka.html#harmonogram-%C5%A1t%C3%BAdia-ujs-v-akademickom-roku-2022-2023

Rozvrhy pre jednotlivé študijné podprogramy sú vygenerovateľné z AIS UJS.


7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

Horváth Kinga, dr. habil., PaedDr., PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15605, vysokoškolský učiteľ na funkčnom mieste docent, horvathki@ujs.sk

b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Horváth Kinga, dr. habil., PaedDr., PhD. https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15605, horvathki@ujs.sk: Všeobecná a špeciálna didaktika a príprava na hospitácie, Profesia pedagóga, Vizuálna výchova, Metodika výtvarnej výchovy v MŠ / Metodika estetickej výchovy v MŠ, Teória a prax riadenia výchovno-vzdelávacích inštitúcií, Školské programy prevencie / Prevencia sociálno-patologických javov


Csehiová Agáta, doc. Dr. univ., PhD., https://www.portalvs.sk/detail/10541, csehiovaa@ujs.sk: Základy hudobnej edukácie, Praktikum hudobných činností / Hra na hudobnom nástroji, Didaktika hudobnej výchovy v MŠ / Metódy hudobných činností v MŠ, Základy akademického písania


Ambrus Attila Józsefné Kéri Katalin, Prof., Dr., DSc., https://www.portalvs.sk/regzam/detail/32944, kerik@ujs.sk: Úvod do štúdia pedagogických disciplín, Teória a filozofia výchovy, Profesia pedagóga

Józsa Krisztián, Prof. dr. habil., PhD., https://www.portalvs.sk/regzam/detail/30839?do=filterForm-submit&name=kriszti%C3%A1n&surname=j%C3%B3zsa&university=725000000&sort=surname&employment_state=no&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

jozsak@ujs.sk: Pedagogická diagnostika, Základy akademického písania, Rozvíjanie matematického myslenia v predprimárnom vzdelávaní, Logické hry / Rozvíjanie matematického myslenia v predprimárnom vzdelávaní


Németh András, Prof. Dr. DSc., https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15555, nemetha@ujs.sk: Regionálna a menšinová kultúra / Menšinové kompetencie, Profesia pedagóga, Rodina a škola / Personálna a sociálna výchova v celoživotnom vzdelávaní

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

Vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu sú prístupné v Akademickom informačnom systéme.


d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov je dostupný v AIS.

 


e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Zoznam vedúci záverečných prác s priradením k témam uvádzame v prílohe.

f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

Dostupný v AIS.

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Židek Alexandra, študent, 131504@student.ujs.sk

Dobai Habenicht Csilla, študent, 131336@student.ujs.sk

Tóth Zsuzsanna, študent, 128723@student.ujs.sk

Engel Enikő, študent, 121542@student.ujs.sk

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

PaedDr. Diana Borbélyová, PhD. (borbelyovad@ujs.sk). Rozvrh konzultácií je uvedený v AIS.


i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent: Zsuzsanna Farkas, farkasz@ujs.sk

Kariérny poradca: Mgr. Norbert Istvánik, istvanikn@ujs.sk

Ubytovací referát: Mgr. Attila Duba, dubaa@ujs.sk 


8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Predstavenie Univerzity J. Selyeho a jej technického vybavenia je dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=1IvvlL0ynKg

Virtuálna prechádzka univerzitou je možná: http://ujs.sk/virtualtour/SJE.html  

Softvérové zabezpečenie počítačových učební resp. počítačov dostupných pre študentov UJS

Počítače v učebniach:

Pedagogická fakulta, počet 59 ks

·        Operačný systém: Windows 7 Professional

·        Softvér: Microsoft Office 2013, Matlab, 

·        Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender,  

Konferenčné centrum, KINFO, počet 29ks

·        Operačný systém: Windows 10 Edu

·        Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab, 

·        Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, Lazarus, Eclipse, JDK, Imagine, Dev-C++, Easy PHP

Fakulty ekonómie a informatiky, počet 33 ks

·        Operačný systém: Windows 10 Edu

·        Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab, 

·        Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender 

Dôstojnícky pavilón, počet 90ks

·        Operačný systém: Windows 10 Edu

·        Softvér: Microsoft Office 2016, Matlab, 

·        Ďalší softvér: GeoGebra, Gimp, Blender, Lazarus, Eclipse, JDK, Imagine, Dev-C++, Easy PHP   

Počet počítačov v knižnici: 29ks

·        Počítače HP All in One

·        Operačný systém: Windows 8 Professional

·        Softvér: Microsoft Office 2013

Prezentačná technika

V každej posluchárni v Konferenčnom centre (Hradná 2, KN)

·        projektor a zvuková technika - spolu 3 ks

·        počítače HP 6000 pripojené k prezentačnej technike – spolu 3 ks

·        Operačný systém: Windows 7 Professional

·        Softvér: Microsoft Office 2013

V každej seminárnej miestnosti vo všetkých budovách, kde prebieha vyučovanie je zabudovaný projektor s možnosťou pripojenia na počítač cez VGA port.

Prenosné počítače

Prenosné počítače na zapožičanie pre študentov – 120 ks

·        Operačný systém: Windows 7 Professional

·        Softvér: Microsoft Office 2013

Prenosné počítače pre pedagogických a administratívnych pracovníkov – 130 počítačov

·        Operačný systém: Windows 7 Professional, Windows 10 Professional

·        Softvér Microsoft Office 2010, Microsoft Office 2013, Microsoft Office 2016

Univerzitné terminály v budovách UJS

 Univerzitné terminály LENOVO pre študentov - 70 ks

·        Operačný systém: Windows 7 Professional

·        Softvér: Microsoft Office 2010

Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia je dostupná na webovej stránke fakulty (http://pf.ujs.sk/sk/struktura/katedra-predskolskej-a-elementarnej-pedagogiky.html#infra%C5%A1trukt%C3%BAra-%C5%A1tudijn%C3%A9ho-programu)


b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnica umožňuje prezenčný prístup k študijnej literatúre pre študijný program, a to najmenej v rozsahu povinnej literatúry uvedenej v informačných listoch predmetov. V súčasnosti UK UJS eviduje viac ako 12 206 titulov týkajúcich sa pedagogiky, didaktiky a psychológie predmetného študijného programu. V univerzitnej knižnici sa používa knižničný informačný systém DAWINCI, ktorý je moderný knižnično-informačný systém, integrujúci najnovšie prvky z oblasti serverových aplikácií, databázových systémov, dokumentového manažmentu a v spojení s poznatkami a skúsenosťami knižníc ich pretavuje do komplexného multimediálneho knižničného a informačného systému. Systém poskytuje používateľom prístup k jednotlivým knižničným fondom prostredníctvom On-line katalógu OPAC cez webové stránky. Univerzitná knižnica UJS je podobne, ako ostatné univerzitné knižnice zapojená do centrálneho registra evidencie publikačnej činnosti pre potreby MŠVVŠ SR. Prístup študentov a pedagógov k potrebným databázam je riešený aj vzdialeným prístupom cez CVTI SR. Cez tento prístup je riešený aj prístup k zahraničným vedeckým časopisom prístupných v online databázach jednotlivých vydavateľstiev. Univerzitná knižnica organizuje workshopy, ktoré podporujú orientovanie sa v publikačných databázach a prácu s literárnymi zdrojmi.

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Pre potreby dištančného vzdelávania alebo vzdelávania kombinovanou formou univerzita má v prevádzke 4 servery s videokonferenčným systémom BigBlueButton. Alternatívnym nástrojom na dištančné vzdelávanie je aj platforma MS Teams, ako súčasť balíka Office 365 A1 for faculty, ktorá je k dispozícii pre všetkých učiteľov aj študentov. Ešte v roku 2015 bol na UJS vytvorený a zavedený do prevádzky e-learningový systém na báze open-source LMS Moodle. Tento systém bol v roku 2017 čiastočne integrovaný so systémom WeBWorK. Tento komplexný systém bol prevádzkovaný aj v roku 2019. Moodle aj naďalej ponúka možnosť zverejňovania študijných a pomocných materiálov k jednotlivým predmetom, možnosti zadávania domácich úloh a elektronického testovania vedomostí v autorizovanej zóne. WeBWorK k tomu dáva možnosť automatizovaného generovania, zadávania a vyhodnocovania matematických úloh. Popri možnosti káblového pripojenia, ktorá je k dispozícii v ŠD, UK a na iných vybraných miestach, majú študenti vo všetkých budovách UJS prístup na internet prostredníctvom WiFi siete. K pripojeniu k sieti je potrebná autentifikácia osoby (prihlasovacie meno a heslo). V roku 2016 bol zavedený centrálny tlačový systém, ktorý je dostupný aj pre študentov. Študenti majú možnosť pridávať kredit na svoje účty v pokladni UJS.  

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Z hľadiska zabezpečovania vzdelávacích činností na študijnom programe hlavnými partnermi sú cvičné školy, školské zariadenia a cvičné materské školy, na ktorých sa uskutočňuje pedagogická prax študentov Pedagogickej fakulty UJS.

Pedagogická fakulta je zmluvne zviazaná s viac ako 40 cvičnými školami na Slovensku. V rámci pedagogickej praxe študenti pozorujú a analyzujú edukačný proces, naučia sa aplikovať teoretické poznatky získané počas štúdia všeobecno-vzdelávacích predmetov, všeobecných a odborových didaktík a postupne si osvojujú pedagogické zručnosti potrebné na výkon pedagogickej profesie a profesijnú realizáciu voľnočasových aktivít. Zoznam cvičných škôl je dostupný: https://pf.ujs.sk/sk/studium/cvi-ne-koly.html


e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

V priebehu štúdia UJS poskytuje svojim študentom aj stimulujúce prostredie. UJS efektívne riadi a prevádzkuje Študentské domovy UJS, kde zabezpečuje komfortné ubytovanie pre študentov univerzity, s vhodnými podmienkami pre kvalitné bývanie so zodpovedajúcim hygienickým štandardom a bezpečnosťou. Súčasťou areálu ŠD je multifunkčné ihrisko umožňujúce študentom zmysluplné trávenie voľného času a športovanie.

UJS zabezpečuje študentom aj stravovanie v budove Konferenčného centra UJS. V Športovom centre Univerzity majú študenti možnosť športovania a realizácie ďalších voľnočasových aktivít.

Cieľom univerzity je poskytnúť aj možnosti kultúrneho, spoločenského a duchovného vyžitia. Mladé talenty nájdu svoje uplatnenie v speváckom zbore Cantus Iuventus. Študenti majú možnosť navštevovať kaplnku zriadenú v ŠD Čajka.  


f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

UJS svojim študentom ponúka zahraničné študijné mobility v rámci mobilitných programov Erasmus+, programu Makovecz, CEEPUS a rôznych odborných stáží z ponuky Inštitúcie Balassi (Mobilitné granty Ministerstva ľudských zdrojov MR). 

V súčasnosti UJS má 118 uzatvorených bilaterálnych zmlúv, memoránd a medziinštitucionálnych dohôd so 63 partnerskými inštitúciami v 15 krajinách Európy ako aj medziinštitucionálne dohody v partnerských krajinách mimo EU v rámci aktivity KA107.

Úsek pre medzinárodné vzťahy v spolupráci s fakultami UJS pravidelne organizuje informačné Erasmus+ dni a workshopy, a ponúka možnosť osobnej alebo online konzultácie. Študentom UJS sú distribuované propagačné materiály, letáky a brožúry. Zároveň úsek pre medzinárodné vzťahy UJS pravidelne zverejňuje informácie o činnosti na internetovej stránke Erasmus+ UJS a hromadne zasiela informácie študentom, učiteľom a zamestnancom UJS prostredníctvom informačných nástrojov univerzity. Jazyková podpora pre študentov je zabezpečená prostredníctvom online nástroja jazykovej podpory OLS (On-line Linguistic Support) v rámci programu Erasmus+. 

Partnerské inštitúcie

https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/partneri.html

Erasmus+

Mobilita študentov za účelom štúdia:

http://erasmus.ujs.sk/sk/studium.html

Mobilita študentov za účelom stáže:

http://erasmus.ujs.sk/sk/staz.html

Návod pre študentov na prihlasovanie:

http://erasmus.ujs.sk/sk

Kontakty koordinátorov:

http://erasmus.ujs.sk/sk/kontakt.html

Program Makovecz

https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/makovecz.html

Ostatné mobilitné programy

https://www.ujs.sk/sk/medzinarodne-vztahy/mobilita.html


9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Základným predpokladom prijatia uchádzača na štúdium študijného programu predškolská pedagogika a vychovávateľstvo je získanie úplného stredného vzdelania alebo úplného stredného odborného vzdelania.

Uchádzač by mal disponovať čistým jazykovým prejavom, ktorý je príkladom pre správny rozvoj dieťaťa predškolského a žiaka školského veku. Je vhodné, aby uchádzač disponoval základnými pohybovými zručnosťami (hrubá a jemná motorika), aby dokázal vykonávať pohybovo-motorické aktivity, ktoré sú nutnou súčasťou výchovy a vzdelávania v predškolskom a školskom prostredí. Od uchádzača sa očakáva schopnosť pracovať v kolektíve, schopnosť komunikovať s partnermi vzdelávacích inštitúcií. Je vhodné, aby uchádzač disponoval spoločensky uznávanými morálnymi a vôľovými vlastnosťami, ktoré je schopný cielene rozvíjať v prospech zdravého, harmonického rozvoja osobnosti dieťaťa.

Podmienky prijatia zahraničných študentov sú rovnaké ako podmienky prijatia občanov Slovenskej republiky. Postup uznávania dokladov úplného stredného vzdelania získaného v zahraničí na účely pokračovania v štúdiu v Slovenskej republike: https://www.ujs.sk/sk/studium/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html

b) - Postupy prijímania na štúdium.

Na bakalárske študijné programy PF UJS budú uchádzači prijatí bez prijímacích skúšok. V prípade prekročenia plánovaného počtu študentov bude pre určenie poradia rozhodujúce bodové hodnotenie. Po posúdení splnenia základných podmienok prijatia na štúdium budú prijatí ti uchádzači, ktorí dosiahli v jednotlivých kritériách v súčte najvyšší počet bodov.

Poradie prijatých uchádzačov bude stanovené na základe súčtu bodov podľa nasledujúcich kritérií.

1. kritérium: priemer známok z koncoročného hodnotenia za 1‒3. ročník SŠ (v prípade študentov 5 ročného alebo 8 ročného gymnázia za posledné 3 roky SŠ) a za 1. polrok za posledný ročník SŠ. Maximálny počet 30 bodov.              

2. kritérium: súťaže a iné aktivity. Maximálny počet 10 bodov. Ak uchádzač získa maximálnych 10 bodov z jednej doleuvedenej kategórie, ostatné jeho činnosti sa už nezarátavajú.

·        Stredoškolská odborná činnosť (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

·        Získanie umiestnenia na recitačných súťažiach (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

·        Získanie umiestnenia na súťažiach umeleckých činností (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

·        Získanie umiestnenia na športových súťažiach (okresné, krajské, celoštátne kolo) ‒ individuálne posudzované. Maximálny počet 10 bodov.

Prijímacia komisia bude vedieť zohľadniť len tie výsledky na súťažiach, ktoré uchádzač riadne dokumentuje diplomom, osvedčením, alebo iným hodnoverným dokladom.

O prijatí na štúdium rozhoduje dekan fakulty na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami stanovenými pre prijatie.

c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Jedná sa o modulárny študijný program, na ktorý ešte neboli prijímaní študenti. Pre informáciu uvádzame výsledky prijímacieho konania v študijnom programe externej formy Predškolská a elementárna pedagogika za posledné tri roky. V študijnom programe Pedagogika a vychovávateľstvo sme nežiadali o akreditáciu externej formy štúdia.

Predškolská a elementárna pedagogika, externá forma štúdia


Akademický rok: 2021/2022: plánovaný počet 120, počet prijatých 83, počet zapísaných študentov 68

Akademický rok: 2020/2021: plánovaný počet 120, počet prijatých 85, počet zapísaných študentov 74 

Akademický rok: 2019/2020: plánovaný počet 80, počet prijatých 76, počet zapísaných študentov 61

V akademických rokoch 2019/2020, 2020/2021 a 2021/2022 všetci uchádzači o štúdium študijného programu predškolská a elementárna pedagogika boli prijatí na základe výsledkov zo strednej školy bez prijímacej skúšky na základe odporúčania prijímacej komisie v súlade s podmienkami na prijatie na bakalárske štúdium na PF UJS na príslušný akademický rok v súlade s kapacitnými možnosťami študijného programu.

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Študenti sa podieľajú na hodnotení kvality vzdelávania na Pedagogickej fakulte Univerzity J. Selyeho prostredníctvom periodického hodnotenia kvality vzdelávania formou dotazníka tak, ako to vyplýva z § 70 ods. 1, písm. h) zákona o vysokých školách, ako aj Študijného poriadku Univerzity J. Selyeho.

S úlohami týkajúcimi sa zavedenia, používania, monitorovania a prehodnocovania zabezpečenia kvality vzdelávania sa zaoberá primárne Rada pre zabezpečenie kvality vzdelávania na UJS, ale uvedeným procesom zabezpečenia kvality vzdelávania sa venuje pozornosť na všetkých úrovniach riadenia UJS, jej fakúlt a ďalších súčastí. Výsledky vyhodnotenia sú spracované do výročných správ o kvalite vzdelávania na PF UJS a zverejnené na web stránke: https://www.ujs.sk/sk/zabezpecovanie-kvality/vyrocne-spravy.html.

b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Vedúci katedry a zodpovedné osoby za študijný program a profilové predmety permanentne sledujú výsledky študentských ankiet a hodnotenia študijného programu študentmi. Výsledky sú diskutované s vyučujúcimi a následne prijímané zodpovedajúce opatrenia.

Výsledky vyhodnotenia sú spracované do výročných správ o kvalite vzdelávania na PF UJS a zverejnené na web stránke: https://www.ujs.sk/sk/zabezpecovanie-kvality/vyrocne-spravy.html.

11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Študijný poriadok:         

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Studijny_poriadok_UJS_2022_final_ucinny_1._9._2022.pdf

 

Štipendijný poriadok UJS, Doplnok č. 1 k Štipendijnému poriadku UJS, Doplnok č. 2 k Štipendijnému poriadku UJS 

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Stipendijny_poriadok_2018.pdf

http://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/2018_07_03_Stipen_poriadok_dopl_FIN.pdf

https://www.ujs.sk/documents/Doplnok%20%C4%8D.%202%20k%20%C5%A0tipendijn%C3%A9mu%20poriadku%20UJS.pdf

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné predpisy: 2018-2, 2018-9, 2020-6

 

Smernica č. 5/2013 o Študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS, Dodatok č. 1 k Smernici o Študentskej vedeckej odbornej činnosti UJS

https://www.ujs.sk/documents/Smernica%205-2013%20o%20%C5%A0VO%C4%8C%20-%20%C3%9A.%20Z.,%20vr%C3%A1t.%20dodatku%20%C4%8D.%201.pdf

https://www.ujs.sk/documents/Dodatok%20%C4%8D.%201%20k%20Smernici%20%C4%8D.%205-2013%20o%20%C5%A0VO%C4%8C.pdf

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2021-5, 2021-4

 

Smernica rektora UJS č. 10/2010 o zásadách požičiavania prenosných počítačov študentom (v znení dodatku č. 1)

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2011-7

 

Smernica rektora č. 1/2021 Školné a poplatky spojené so štúdiom na Univerzite J. Selyeho na akademický rok 2021/2022

https://www.ujs.sk/documents/Smernica%20%C4%8D.%201-2021%20-%20Skolne_a_poplatky_2021_2022.pdf

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2021-6

 

Smernica č. 9/2020, ktorou sa vydáva Domový a ubytovací poriadok ŠD UJS, Smernica č. 11/2020, ktorou sa vydáva Dodatok č.1 k Domovému a ubytovaciemu poriadku ŠD UJS

https://www.ujs.sk/documents/2021-05-24_Domov%C3%BD%20a%20ubytovac%C3%AD%20poriadok%20%C5%A0D%20UJS.pdf

https://www.ujs.sk/documents/2021-05-24_Dodatok%20%C4%8D.%201%20k%20Domov%C3%A9mu%20a%20ubytovaciemu%20poriadku%20%C5%A0D%20UJS.pdf

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2020-29, 2020-43

 

Imatrikulačný a promočný poriadok UJS 

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné predpisy: 2015-5

 

Smernica č. 8/2016 O vydávaní dokladov o absolvovaní štúdia na UJS, dostupné z AIS UJS Dokumenty/UJS-legislatíva/Vnútorné akty riadenia, rok 2016, číslo 10) - https://www.ujs.sk/documents/Smernica_c8_2016_o_vydavani_dokladov_o_absolvovani_studia_UJS_2016_vratane_1_a_2_dodatku.pdf

 

Smernica rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok Univerzitnej knižnice UJS, Dodatok č. 1 k Smernici rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok Univerzitnej knižnice UJS, Dodatok č. 2 k Smernici rektora č. 1/2014 Knižničný a výpožičný poriadok Univerzitnej knižnice UJS

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/1422266793368.pdf

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Dodatok%20%C4%8D.%201%20k%20Smernici%20%C4%8D.%2012014%20Kni%C5%BEni%C4%8Dn%C3%BD%20a%20v%C3%BDpo%C5%BE.%20poriadok%20UK%20UJS.pdf

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/dodatok_KVP_2016-12%20(3).pdf

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2014-2, 2016-18, 2016-24

 

Štatút Študentskej samosprávy,

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2010-8

 

Smernica rektora č. 3/2014 o organizovaní zahraničných mobilít študentov, učiteľov a zamestnancov v rámci programu Erasmus+ na UJS https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/1422266661783.pdf

 

Smernica rektora č. 7/2016 o študentoch so špecifickými potrebami a o pôsobnosti koordinátora UJS pre študentov so špecifickými potrebami

https://www.ujs.sk/documents/Smernica.7.2016.pdf

 

Smernica č. 6/2016 o slobodnom prístupe k informáciám

https://www.ujs.sk/documents/vnutorne.predpisy/Smernica.c.6_2016.UJS.o.slobodnom.pristupe.k.informaciam.prilohy.pdf

AIS – UJS - legislatíva – Vnútorné akty riadenia: 2016-8